וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקרות גבס אקוסטיות – לא על השקט לבדו

מאמר אורח

12.1.2015 / 21:31

תכנון האקוסטיקה בבית הוא תחום שהתפתח בצורה מהירה בעשור האחרון. למרות זאת, אדריכלים רבים עדיין מתעלמים מכך.אז איך מתכננים חלל אקוסטי מוצלח? נציגי חברת אורבונד מסבירים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחום האקוסטיקה, וליתר דיוק תחום תכנון האקוסטיקה, הוא תחום שהתפתח בצורה מהירה ביותר בעשר השנים האחרונות. עם זאת, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, עדיין ישנם אדריכלים רבים שלא נותנים את הדעת על ההשפעה מרחיקת הלכת שיש לתכנון אקוסטי חכם על ההצלחה של החלל המתוכנן במילוי תפקידו.

החשיבות של התכנון האקוסטי החכם והמתאים ביותר לייעוד של החלל קיימת לא רק בתכנון של מוסדות לימוד אלא גם בכל הקשור לחללים של מסעדות ובתי קפה, משרדים, אולמות קונצרטים ועוד. לא אחת ניתן לראות שני חללים שנראים לכאורה זהים מבחינת העיצוב שלהם אבל בחלל אחד נעים לנו לשהות ולעבוד ואילו בשני אנחנו מעוניינים לשהות כמה שפחות זמן כיוון שאין לנו שום אפשרות להתרכז בו לאורך זמן. בדרך כלל הסיבה להבדלים היא התכנון האקוסטי הלקוי בחלל אחד, הסבירו לנו בחברת אורבונד, לעומת התכנון האקוסטי המוצלח בחלל אחר.

כיתות לימוד והאקוסטיקה של השיעור

כדוגמה ראשונה ניקח את כיתות הלימוד בבתי הספר. כיתות לימוד מודרניות מצריכות תכנון אקוסטי השונה מזה שהיה נהוג בכיתות הלימוד שנבנו לפני מספר עשורים. בעבר מערכי השיעור הועברו ברובם על ידי המורה תוך קיום של תקשורת מינימאלית בלבד עם התלמידים. לפיכך היה צריך לעשות שימוש בחומרים סופגי קול באזור של התלמידים ובחומרים משקפי קול באזור שבו נמצאת המורה. בשנים האחרונות האינטראקציה בין המורה לתלמידים במהלך השיעור הפכה לחשובה יותר ולפיכך ישנו צורך לעשות שימוש בחומרים שונים שמאפשרים את ההשתקפות של הקול, את הספיגה ואת הפיזור שלו בו זמנית. לכאורה הבדל קטן אך משמעותי מאין כמוהו להצלחת השיעור.

תכנון אקוסטי במשרדים

התכנון האקוסטי של המשרדים המודרניים מצריך גם הוא התייחסות מיוחדת. תקרות הגבס האקוסטיות ממלאות במשרדים רבים תפקיד מרכזי בתכנון כיוון שבסופו של דבר המשרד צריך לספק סביבת אווירה נעימה לא רק מבחינה אקוסטית אלא גם מבחינה אסתטית.

תקרת הגבס האקוסטית מאפשרת להגדיר אזורי אקוסטיקה מופרדים. כך למשל בחללים מסוימים ישנו צורך לנטרל את רעשי הרקע באופן יעיל יותר – למשל בחללים שבהם פועלים אנשי שירות לקוחות. לעומת זאת ישנם חללים שבהם העבודה מתנהלת בשקט באופן טבעי – למשל במשרדים של הנהלת החשבונות.

ההתייחסות לחללים השונים מבחינה אקוסטית נעשית באופן פרטני עבור כל חלל וחלל בהתאם לגודלו, לייעוד שלו ולמבנה של הבניין. לצורך העניין ישנה חשיבות עליונה להעניק תשומת לב מיוחדת למיקום של המסדרונות במבנה ולאופן שבו הם מחלקים את המשרדים בקומה. ברוב המקרים יהיה צורך להתקין חומרים סופגי קול במקומות מסוימים במסדרון במטרה ליצור חלוקה אקוסטית חכמה בהתאם לצורך בין החדרים.
התכנון האקוסטי החכם במשרדים המודרניים מאפשר יצירה של הרמוניה קולית וכן מאפשר שמירה מרבית על האיזון בין זמני שבירת הקול בסביבתו החיצונית של כל חלל לבין זמני שבירת הקול בפנים החדר. כעת נסו לשאול את עצמכם – האם במהלך העבודה היומיומית אתם נהנים מהתאמה אקוסטית מלאה לתפקיד שלכם ולתפקיד של החלל? ואם התשובה היא לא, מה בדיוק חסר לכם מבחינה אקוסטית ומה מפריע לכם יותר מכל? שימו לב שהיתרון של תקרות אקוסטיות בא לידי ביטוי בין היתר בכך שהן מאפשרות להכניס שינויים משמעותיים באקוסטיקה של החלל גם זמן רב לאחר סיום הבנייה במהירות, בקלות וביעילות מרבית.

המסעדות שלא תשבו בהן יותר מפעם אחת

באופן כללי ניתן לכתוב שברבות מהמסעדות המודרניות שצצות מדי שנה כפטריות אחרי הגשם ניתנת התייחסות מינימאלית לנושא האקוסטיקה – וחבל שכך. אם תשימו לב תוכלו לראות כי ברבות מהמסעדות החדשות מניחים חומרים קשיחים על הרצפה ועל הקירות ומתקינים חזיתות מרשימות של זכוכית על הקירות ועל המחיצות המפרידות בין החללים. באופן כזה מתרחשת הגברה של הרעשים במסעדה במקום פיזור של קולות הסועדים.

אם יצא לכם לשבת במסעדה שבה נאלצתם להרים את הקול כדי ששאר החברים בשולחן יוכלו לשמוע אתכם באופן ברור, ככל הנראה לא ניתנה התייחסות באותה המסעדה לתכנון האקוסטי. לא יפתיע אותנו לגלות שלא תחזרו לסעוד באותה המסעדה ובצדק.

ישנו הבדל משמעותי בין התכנון האקוסטי והשימוש שנעשה בתקרות גבס אקוסטיות במשרדים לבין התכנון האקוסטי והשימוש בתקרות גבס אקוסטיות במסעדות. עם זאת, המשותף בין משרדים למסעדות הוא ששני החללים דורשים התייחסות פרטנית שכן האקוסטיקה בסך הכול משמשת את החלל ומיועדת לשרת את המטרות הספציפיות שהוא נועד לשרת בעצמו.

תכנון אקוסטי נכון חייב להפוך לחלק בלתי נפרד מכל תכנון אדריכלי ועיצובי של חלל חדש או מחודש. תכנון נכון מבוסס על התאמה של האקוסטיקה לצרכי המשתמשים ויוצר חלל שנעים לשהות בו מצד אחד ושממלא את תפקידו באופן מיטבי מצד שני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • אקוסטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully