וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תה ירוק – תרופת העתיד נגד סרטן?

מאמר אורח

16.2.2015 / 18:10

מחקר חדש ופורץ דרך מגלה כיצד עובד המנגנון באמצעותו תה ירוק "יודע" לפגוע רק בתאים סרטניים ולא לפגוע בתאים בריאים. המחקר מצטרף למחקרים נוספים המעוררים תקווה לתרופה עתידית לסרטן המבוססת על המשקה הסיני העתיק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת הבעיות המרכזיות שהאונקולוגיה (רפואת הסרטן) מתמודדת איתה היא תופעות הלוואי של הטיפולים הקונבנציונאליים. כימותרפיה והקרנות לא מבחינות בין תאים סרטניים לתאים בריאים. לכן גם במקרים בהם הטיפול נגד סרטן הוא אפקטיבי, הוא גורם לתופעות לוואי לא רצויות של נשירת שיער, הקאות ועוד. מחקר חדש ופורץ דרך שפורסם בגיליון פברואר 2015 של כתב העת המדעי תזונה מולקולרית וחקר המזון (Molecular Nutrition & Food Research), שופך אור על המנגנון שבאמצעותו תה ירוק הורס תאים סרטניים, אך נמנע מלהרוס תאים בריאים.

המנגנון שמבחין בין טוב לרע

מחקרים קודמים גילו כי כשנוגד החימצון החזק המצוי בתה ירוק, הנקרא EGCG, בא במגע עם תאים סרטניים יש לו אפקט חימצוני הרסני על התא ה"רע". לעומת זאת, כשאותו נוגד חמצון EGCG בא במגע עם תא בריא, יש לו דווקא אפקט מועיל של מניעת חימצון בתא ה"טוב". עד כה, לא היה ברור כיצד מתרחשת תופעה זו של הרס סלקטיבי של תאים.

במחקר החדש, חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה, ערבבו בצלוחיות פטרי תאים סרטניים של סרטן הפה עם נוגד החימצון EGCG המצוי בתה ירוק. אחד החוקרים, ד"ר למברט, הסביר כי המגע בין EGCG לתא הסרטני יצר תגובת שרשרת הרסנית בתא. תחילה נפגעה המיטוכונדריה של התא הסרטני, ובהמשך המיטוכונדריה עצמה גרמה לאפקט חימצוני נוסף שבסופו תא הסרטן מת. כאמור, תגובת השרשרת הזאת לא התרחשה במפגש בין EGCG לתאים בריאים.

החוקרים סבורים שתגובת השרשרת הזאת קשורה לחלבון הנקרא סירטואין 3 (SIRT3). נראה שנוגד החימצון של תה ירוק יכול "לכבות" את פעולתו של החלבון הזה בתאים סרטניים ו"להדליק" את פעולתו של החלבון בתאים בריאים.
החוקרים מתכננים בשלב הבא לנסות ולשחזר את ממצאי המחקר בניסויים בבעלי חיים ובבני אדם. אם ניסויים אלה יצליחו, יהיה בכך לעורר תקווה שבעתיד המדע יידע להפיק מתה ירוק תרופה לסרטן, ללא תופעות הלוואי של כימותרפיה והקרנות.

תה ירוק וסרטן הערמונית

לא רק סרטן הפה נבדק אל מול השפעותיו החיובית של תה ירוק. מחקר חדש אחר, שפורסם בכתב העת המדעי סרטן הערמונית ומחלות פרוסטטיות (Prostate Cancer and Prostatic Diseases), בדק את ההשפעה של מזונות עשירים באנטי-אוקסידנטים (נוגדי חימצון) – וביניהם תה ירוק – על סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים בארה"ב ובריטניה – סרטן הערמונית.

החוקרים, ובראשם ד"ר רוברט תומאס מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, בדקו 199 גברים חולי סרטן ערמונית, שגילם הממוצע 74. החולים חולקו לשתי קבוצות: לקבוצה הראשונה ניתנו כמוסות שהכילו ריכוז של תה ירוק עם ברוקולי, כורכום ורימונים; ולקבוצה השניה ניתנו כמוסות דמה (פלצבו).
לאחר חצי שנה, התגלה שרמת האנטיגן הסגולי של הערמונית (PSA) אצל חולים שנטלו את הכמוסות שהכילו תה ירוק עלתה רק בכ-14.7% בממוצע. לעומת זאת, אצל חולים שנטלו את הכמוסות המדומות רמת האנטיגן עלתה בכ-78.5% בממוצע, כלומר בכ-63% יותר מאשר אצל החולים שנטלו כמוסות שהכילו תה ירוק. עליה חדה ברמת האנטיגן היא אחד המדדים המקובלים להתפתחות מחלת סרטן הערמונית.

אלון איתן, הבעלים והמנכ"ל של תה אוצ'ה, מוסיף: "הגילויים החדשים עולים בקנה אחד עם הרפואה הסינית המסורתית, שהכירה כבר לפני מאות שנים בסגולותיו של התה הירוק. אמנם המדע המערבי עדיין לא פיתח תרופה לסרטן המבוססת על תה ירוק, אך המחקרים ממשיכים להצביע על קשר בין צריכה קבועה של תה ירוק להפחתת הסיכון למחלת הסרטן. כמו כל העוסקים בתחום התה, גם אנחנו מקווים שבעתיד המחקר הרפואי יצליח להבין טוב יותר את מנגנוני הריפוי של תה ירוק ויידע להפיק ממנו תרופות שימושיות".

*האמור לעיל אינו מהווה המלצה רפואית ואין בו להוות תחליף לאבחון שייקח בחשבון את נתוניו האישיים של המטופל

המאמר נכתב ע"י ד"ר צחי זילבר, Ph.d מומחה לרפואה סינית ונטורופטיה.

  • עוד באותו נושא:
  • תה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully