וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על בנייה ירוקה

מאמר אורח

18.2.2015 / 0:15

בימינו, המודעות הסביבתית והאקולוגית נוכחת בהיבטים רבים בחיים. כן, אפילו בתחום הדיור. הבנייה הירוקה הולכת ותופחת. אז מה צריך לקחת בחשבון? קבלו את כל הטיפים שעליכם לדעת

פועל באתר בנייה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

תכנון אקולוגי ובר קיימא לבית ולדירה

בימינו, המודעות הסביבתית והאקולוגית נוכחת בהיבטים רבים בחיינו, כמו למשל מזון, טיפוח, תחבורה ואפילו תיירות. גם בנושא הדיור ועיצוב הבית יש מקום להשקיע מחשבה על תהליכי תכנון ובנייה שמקדמים ערכים של התחשבות וכבוד לסביבה שלנו. בנייה נחשבת "ירוקה" כאשר היא מתחשבת בתהליכי חיסכון במים ובאנרגיה, ונמנעת מפגיעה במשאבי הטבע ובמאזן הסביבתי. החומרים בהם עושים שימוש הם לרוב ממוחזרים או מתכלים, שאינם מכילים רעלים או רכיבים כימיים מסוכנים, כמו למשל עצים שגודלו במיוחד לתעשייה, ועובדו ללא שימוש בחומרי צבע. מהבחירה בבניה ובשיפוץ ירוק ניתן רק להרוויח, היא מובילה לקיומה של סביבת מגורים בריאה יותר ולעלייה באיכות החיים.

קבל/י הצעת מחיר לבנייה ירוקה

לוקחים בחשבון כיווני אוויר - בשלב תכנון המבנה, יתחשבו אדריכלים אקולוגיים בכיווני זרימת האוויר הטבעית. כך, למשל, בערים באזור מישור החוף מורגש משב רוח דומיננטי ורענן מכיוון מערב, ולכן יעדיפו להתקין את פתחי האוורור המרכזיים בצד זה של הדירה. על ידי בנייה נכונה, נוכל להעדיף את השימוש באוויר צח, ולהפחית את השימוש במזגנים. האוורור הטבעי בריא בהרבה מהאקלים המבוקר, שכן מערכות הסינון של המזגנים ידועות כמכילות אבק רב וחיידקים, העלולים לגרום לאלרגיות.

בהקשר זה, ניתן לציין תהליכי בידוד של חלונות וקירות, שמסייעים באגירת חום בתקופת החורף, ועוזרים לקרר את הדירה בחודשי הקיץ החמים. חומרי הבידוד אינם יקרים, התקנתם אינה מורכבת, והם מאפשרים חיסכון משמעותי נוסף בעלויות החשמל.

מעדיפים ניצול של האור הטבעי - במקרים רבים, מתעלמים בזמן תכנון הדירה מהתאורה הטבעית באזור, ו"מפצים" על טעויות בבנייה בהתקנה של מנורות רבות ברחבי הבית. האקלים החם בישראל מספק שעות אור רבות ביום, ועיצוב נכון מאפשר תאורה מיטבית, שתביא לחסכון בעלויות החשמל. כמו כן, מיקום נכון של הבית מספק צל בשעות הצהריים, כך הוא לא יתחמם יתר על המידה, ואנחנו נוכל ליהנות מחיסכון נוסף. עוד דרך להפחית את צריכת החשמל היא לעבור להשתמש בנורות חסכוניות, כמו תאורת LED.

מפחיתים חשיפה לקרינה - אנטנות, שנאים ומכשירי חשמל הם רק חלק מהציוד האלקטרוני שנמצא בדירה ופולט קרינה גם בלי שנרגיש בכך, ואף עלול לגרום למחלות קשות. בנייה אקולוגית עוסקת במציאת חלופות בריאות יותר למכשירים המזיקים, וכן בשימוש בגזים שאינם פוגעים בשכבת האוזון. כך למשל, משתמשים בטכנולוגיות סולאריות ובאנרגיית הרוח כדי להפיק חשמל.

חוסכים במים - במהלך עיצוב הדירה, משלבים ברזים חכמים ואסלות חסכוניות במים. מותקנות גם מערכות חכמות למחזור מים, כמו צינורות שאוספים ואוגרים את מי הגשם. מים אפורים הם מי שפכים (מי דלוחין) שמקורם בכיורים, באמבטיות, ובמכונות הכביסה, שאינם מתאימים לשתייה ורחצה, אך בהחלט ניתן לעשות בהם שימוש חוזר לצרכי השקיה, לאחר סינון וטיהור שלהם. שימו לב שמערכת אגירה וסינון של מים אפורים עדיין אינה חוקית בישראל, אך נראה כי בקרוב תאושר הצעת החוק בנושא.

כמה זה עולה? שיפוץ ירוק לא חייב להיות יקר. באופן כללי, השאיפה היא שעלותו תשתווה לבנייה "רגילה". היתרון הגדול של השיפוץ האקולוגי הוא, כמובן, בחיסכון לטווח הארוך בעלויות החשמל והמים, שנובע מהשימוש בטכנולוגיות חסכניות, ומהניצול של תנאי הסביבה הטבעיים כמו האור וזרימת האוויר.

איך בוחרים בעלי מקצוע?

קיימים אדריכלים ומעצבים המתמחים בבנייה ירוקה, ניתן למצוא אותם במדריכי אנשי מקצוע באינטרנט, או באתרים של ארגונים סביבתיים, שמנהלים מאגרי קבלנים, ספקים ומעצבים שהתחייבו לתקנים אקולוגיים בעבודתם. לרוב, האדריכלים יוכלו להנחות אתכם בגיבוש תכנית השיפוץ, וגם למצוא עבורכם קבלנים ואנשי מקצוע בעלי הכשרה בבנייה ירוקה.

שימו לב לתקן

כל חומר גלם שאינו גורם לפגיעה בסביבה אמור להיות בעל תו תקן ירוק, המופיע בבירור על המוצר. בארץ, מכון התקנים והמשרד להגנת הסביבה הם הגופים המפקחים על סוגיות אלה. החקיקה מתייחסת בין היתר לקירות גבס, לדבקים, לחומרי צבע, לסוגי טיח שונים, ועוד. התקנות בישראל מקיפות סוגיות של בנייה ושיפוץ חיצוניים, אולם טרם נקבעו חוקים מסודרים לשיפוץ חללים פנימיים ועיצוב, שכבר קיימים מספר שנים בחו"ל.

יש לך שאלה? לחץ/י לפורום בנייה ירוקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully