וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לאב הגרוש: כיצד נגיש תביעה להפחתת מזונות?

מאמר אורח

23.2.2015 / 0:39

גברים רבים הנדרשים לשלם מזונות, מוצאים עצמם מוותרים על איכות חייהם, ואפילו נאלצים לחזור להתגורר עם הוריהם. עו"ד רועי ברומר מפרט כיצד יש להגיש תביעה להפחתת מזונות

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

החשש הגדול של אב העומד בפני הסכם גירושין, או בפני מתן פסק דין מזונות, הוא חוסר היכולת להתמודד עם גובה המזונות לטובת ילדיו. במקרים רבים, על מנת להתמודד עם ההוצאה הכספית החדשה, גברים שעברו הליך גירושין נאלצים לקחת הלוואות גבוהות מהבנק, להתחיל לעבוד במשרה נוספת ואפילו לוותר על חירותם ולחזור לגור בבית הוריהם.

בתי המשפט בישראל פוסקים בדרך כלל על פי טובתם של הילדים, על כן הגישה הרווחת היא שלא ניתן לעשות בנידון דבר, על מנת שלא לפגוע בילדים. אולם פגיעה קשה בקיומו של האב הנושא בדמי המזונות, היא לא בהכרח טובת הילדים. על כן לא מדובר בסוף פסוק, אלא גברים שאינם יכולים לשאת בעול הכלכלי הכבד רשאים בהחלט לפנות לבית משפט לענייני משפחה, ולהגיש תביעה להפחתת מזונות.

למענה משפטי בדיני משפחה לחץ/י כאן

מהן העילות להפחתת מזונות ולשינוי נסיבות מהותי על פי הגדרת בתי משפט?

על מנת לטעון כי חל שינוי במצב הבריאותי, התובע צריך להוכיח שמדובר בפגיעה בריאותית קשה המלווה במסמכים רפואיים. לדוגמה, אדם שבו טיפל משרדנו אשר עבר אירוע לב וביקש הפחתת מזונות ובית המשפט נעתר לתביעתו. אין אפשרות להפחית מזונות עקב שפעת או בגין ליקוי גופני רגעי וארעי.

חשוב לטעון כי מדובר בשינוי שאירע רק לאחר מתן פסק הדין או החתימה על הסכם הגירושין, אחרת הוא לא ייחשב כשינוי. בנוסף התובע נדרש לשכנע את בית המשפט שהוא נאלץ לעזוב את עבודתו עקב מצבו הגופני, או להפחית את היקף העבודה, ולהוכיח שהוא מטופל בכדורים ובתרופות רפואיות וכדומה.

כאשר העילה לתביעה היא ירידה ביכולת השתכרות, הירידה צריכה להיות בוטה ומשמעותית. הדרכים להוכחת עילה זו היא פיטורין ממקום העבודה, פשיטת רגל לעצמאים, או הרעה חמורה בתנאי העסקה לשכירים. סביר להניח שמרגע הגשת התביעה ועד למועד הדיון, התובע ימצא עבודה חדשה, או פתרונות תעסוקה אחרים, לפיכך הוא צריך להוכיח כי השכר הנוכחי נמוך לאין ערוך מהמשכורת בעבודה הקודמת. בנושא של ירידה ביכולת השתכרות, לדוגמה, משרדנו הפחית בהצלחה מזונות לאדם שבמהלך החתימה על הסכם הגירושין השתכר בשכר של כ 10,000 ש"ח ובמהלך הגשת התביעה יכולת ההשתכרות ירדה כמעט בחצי, קרי כעת מרוויח 5,500 ש"ח.

במקרה של קשיים כלכליים וחובות, נדרש להוכיח שמדובר בתוצר של חוסר יכולת לעמוד בתנאי תשלום המזונות, עד כדי פגיעה אנושה באיכות החיים, ולקיחת הלוואות גבוהות בכדי לשרוד, ולא להציג בזבוז ראוותני עד כדי חובות, שכן אז ייזרק התובע ממדרגות בית המשפט.

בשלב מסוים בחיים, רוב הגברים מעוניינים לפתוח בחייהם פרק ב`, ולהקים משפחה חדשה. אולם זוגיות או חתונה בלבד אינה תנאי להגשת תביעה להפחתת מזונות. כך לדוגמה, משרדנו טיפל באדם שנולד לו ילד מנישואיו השניים, והופחתו לו המזונות בהצלחה. כלומר, אופציה ריאלית להפחתת מזונות היא הולדת ילד נוסף וההוצאות הכרוכות בכך. בסופו של דבר, האב אינו רק אמצעי כלכלי. טובת הילדים היא שלא יגיע לחרפת רעב ויוכל להתקיים בכבוד על מנת שיוכל למלא את תפקידו כאב, כמחנך וכמפרנס.

מאת עו"ד רועי ברומר באדיבות האתר המשפטי LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully