וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד נמנע מטעויות בעת רכישת דירה?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד עומר אשכנזי

8.3.2015 / 23:21

רכישת דירה היא לרוב ההוצאה הכלכלית הגבוהה ביותר במהלך חיינו. מדובר בהליך ארוך ומורכב, אשר דורש מהקונים לשים לב להרבה מאוד פרטים טרם חתימה על החוזה. הנה כמה טיפים חשובים

השכרת רכב השכרת דירה מפתחות. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

ניתן לחלק את ההיבטים השונים לבדיקת הדירה לשני פרמטרים עיקריים: האחד, המצב הצורני הכולל את תחזוקת הדירה והבניין, כיווני הרוח, ומצב פיזי של הנכס ושל הרכוש המשותף. השני, הצד המשפטי והמבני של הדירה, כמו: נסח הטאבו, חריגות בנייה, היטל השבחה ותכניות מתאר עתידיות.

וודאו כי לא עומדים לבנות בניין ענק שיסתיר את הנוף

לפני שמתחילים יש לבדוק את סביבת המגורים, ולברר אם היא מתאימה לצרכים שלכם כמשפחה, כזוג צעיר או מבוגר או כרווקים. כך למשל, אם יש לכם ילדים קטנים, בדקו האם מצויים בקרבת מקום מוסדות לימוד טובים וגני שעשועים. אם אתם מחפשים מקום שקט, וודאו כי לא מתוכננת בנייה אימתנית באזור והקפידו להגיע לסביבה הן בשעות היום והן בשעות הערב.

לאחר שערכתם ביקור מקיף בשכונה, ומצאתם דירה בתקציב שלכם, יש לבדוק את המצב הפיזי של הנכס. זאת באמצעות פתיחת דלתות וחלונות בחדרים, פתיחת ארונות, מגירות, ברזים ועוד. לצורך ביצוע בדיקות של המצב התחזוקתי ניתן ואף רצוי לפנות לאנשי מקצוע, כמו אדריכל, מהנדס, שמאי. במסגרתן יש לבדוק את מערכות החשמל, המים, הביוב, איטום ונזילות.

ביצוע בדיקת הדירה בהיבט התכנוני הנדסי

כדי להעריך את מצבו התכנוני של הנכס, יש לפנות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה או למשרד מהנדס העיר, על פי האזור בו ממוקם הנכס, ולבקש מידע תכנוני על פי הוראות חוק חופש המידע. חשוב לבדוק האם לדירה יש היתרי בניה, האם מידותיה תואמות להיתר הבניה, האם קיימות תכניות חדשות המחייבות בתשלום היטל השבחה, האם יש תכניות קיימות או עתידיות לגבי סביבת הבית ועוד.

לאחר השלמת הבדיקה וההחלטה על רכישת הדירה, יש לוודא כי רישום שמות המוכרים והקונים ומספר תעודת הזהות שלהם בוצע כהלכה בהסכם המכר. חשוב לזהות את הדירה הנרכשת למניעת טעויות, ולוודא כי הרישום כולל: כתובת, גוש, חלקה ותת חלקה ואת מספר התיק במנהל מקרקעי ישראל. בחוזה נדרש לציין במפורש מידע על מהות הזכויות בדירה הנרכשת, כגון: בעלות, חכירה לדורות, זכות להירשם כבעלים כחוכר או כחוכר לדורות.

בדקו היכן הדירה רשומה ומהן הזכויות בנכס

את רישום הדירה ניתן למצוא בלשכת רישום המקרקעין המופיע כ"נסח רישום", או במנהל מקרקעי ישראל באמצעות "אישור זכויות בנכס". אם מדובר בנכס שאינו רשום באחד מהגופים הללו, רישומו יופיע במרשם "פרטי", שהוא גוף פרטי העוקב אחר רישום הבעלים והדירות ומנפיק לפי דרישה מסמך רשמי המפרט את "תמצית הזכויות בנכס" בדומה לפירוט בנסח רישום מקרקעין ובמנהל.

לכל הבדיקות הרלוונטיות קיימים אנשי מקצוע טובים שיכולים לזהות בעיות מבעוד מועד, ובכך לחסוך כסף רב ועגמת נפש. מאחר שרכישת דירה היא השקעה כספית אדירה, לא מומלץ לחסוך בהוצאות בעלי מקצוע.

מאת עורך דין עומר אשכנזי באדיבות האתר LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • דירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully