וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפים לעריכת חוזה שכירות לעסק או לחברה

זירת היועצים בשיתוף Lawguide

17.3.2015 / 0:08

כאשר חותמים על חוזה שכירות לחנות, למשרד או למבנה תעשייתי, חשוב לשים לב לפרטים, כדי לא לפגוע בפרנסה ובשגרת העבודה וכדי למנוע פינוי עתידי. הנה נקודות מרכזיות לעריכת הסכם שכירות עסקי

אדם חותם על מסמך. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

תחילה יש לוודא כמו בכל חוזה שכירות, כי המשכיר הוא אכן בעל הנכס או מורשה חוקי להשכירו, כדי להימנע ממפגש עם מתחזים או נוכלים, שלצערנו הרב לא חסרים בשוק המקומי. בהמשך יש לבצע בדיקה מעמיקה של חלל הנכס ותכולתו באמצעות איש מקצוע מתאים, כמו שמאי, מהנדס, אדריכל וכדומה.

במקביל יש לבדוק כי ניתן לקבל אישור להפעלת עסק מהרשות המקומית, ואישורים מתאימים בהתאם לסוג הפעילות הרצויה. כך למשל, אם אתם מעוניינים לפתוח עסק בתחום המזון, נדרשים אישורים ממשרד הבריאות, ממכבי אש ומהמשטרה.
לאחר שמצאתם את החלל המתאים מבחינת מיקום וגודל, יש להגדיר את המטרות הספציפיות של הנכס כדי למנוע טעויות יקרות, כגון: השכרת שטח פרטי לצורכי עסקים, טענה להפרת הסכם השכירות או הסתבכות עם הרשויות ודרישה לפינוי מיידי. לדוגמה: אם אתם מעוניינים לפתוח בית קפה שכונתי, בדקו מול הוועדה לתכנון ובניה כי הנכס אכן מיועד ומתאים לכך ואין סתירה בין פעילות העסק לשכונה בה הוא נמצא.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בפורום חוזה שכירות

מעוניינים להשקיע בעסק לטווח ארוך אך חוששים מנפילות?

בעל עסק חדש בדרך כלל לא מעוניין להתחייב לתקופה ארוכת טווח, בשל עמימות ואי ידיעה בנוגע לפעילות עתידית, לכן חשוב לעגן את זכויותיכם למקרה שתרצו לסיים את ההסכם טרם המועד. עם זאת רצוי להכניס להסכם אפשרות להארכת ההסכם על פי הודעת השוכר, בהתאם לצרכים ולהסכמת הצדדים. בכל מקרה בתקופת שכירות העולה על חמש שנים, יש להירשם במשרדי רישום המקרקעין, כדי להגן על זכויות השוכר במהלך התקופה, מפני מכירת הנכס או מפני כל שינוי אחר.

כדאי להותיר פתח מילוט, במטרה להשתחרר מההסכם במידת הצורך, ולא למצוא עצמכם כבולים ומנועים מלערוך שינויים. ניתן לבצע את פתח המילוט באמצעות הסכמה על שוכר חלופי שיוכל להיכנס במקומכם להסכם השכירות באותם התנאים, או שוכר משנה שיוכל לשכור חלק מהנכס על ידכם. האופציה של שוכר משנה עשויה להועיל גם במקרה שגודל הנכס ששכרתם אינו יתאים לצרכי העסק, כך תוכלו להמשיך בפעילות, כאשר השוכר המשנה יפעיל במקום את העסק שלו שאינו בשימושכם.

בדקו את נוסח ההסכם כדי להימנע מהפתעות מיותרות

לפני שחותמים על החוזה חשוב לבדוק מה המושכר כולל ולעגן את זכויותיכם בנוגע לציוד קבוע שאתם מעוניינים לרכוש ולהכניס לנכס, כמו ריהוט משרדי, מכשירים חשמליים ועוד, כדי שבתום החוזה תוכלו לקחת חזרה את הציוד שלכם ולא להשאיר אותו לבעל הנכס או לשוכרים הבאים.

מלבד שטח המושכר בו מתבצעת הפעילות העסקית, חשוב לשים לב לשטחים נוספים החיוניים לעסק, כגון: חניה, מחסן, חדרי שירות, מטבחון, ועוד, זאת כדי למנוע דרישה לתשלום נפרד עבורם מבעל הנכס, בטענה כי לא נכללו בהסכם השכירות. כמו כן, מומלץ לנסות ולדרוש בלעדיות לתחום עסקכם, אם למשל מדובר בקניון או מרכז קניות, בקשו כי החנויות הסמוכות לעסק ששכרתם, לא יעסקו באותה פעילות.
בכל מקרה כדי למנוע טעויות יקרות מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום הנדל"ן והמשפט המסחרי.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן
באדיבות האתר LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • חוזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully