וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת חושך: מה לעשות כשהפקק בארון החשמל "קופץ"

זירת היועצים בשיתוף 2fix

23.3.2015 / 23:47

התרחיש הבא מוכר לכולנו: לפתע משתרר חושך בדירה, ובארון החשמל הפקק החשמלי "קפץ". מה ניתן לעשות במקרה כזה? ריכזנו עבורכם מידע שימושי וכמה כללי זהירות בסיסיים

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

זה קורה לכולנו: האור כבה בדירה, בלי התרעה מוקדמת. לעיתים התקלה מקורה בקצר חשמלי, שנגרם מאחד ממכשירי החשמל שהפעלנו. הפסקת החשמל תתרחש, במקרה זה, בסמוך לחיבור המכשיר המקולקל, מה שיגרום לפקק החשמלי "לקפוץ".

בין המכשירים שבדרך כלל גורמים לקצרים ניתן למצוא תנורים, דודים, כיריים חשמליים, מכונות ומייבשי כביסה ומזגנים. קצרים ותקלות עלולים לקרות בשל מספר גורמים, ביניהם חיבור במקביל של כמה מכשירים שצורכים אנרגיה רבה, או הפעלה של מכשיר תקול.

קבל מספר הצעות משתלמות לעבודות חשמל

מה עושים? מדריך פשוט למשתמש

במצב כזה, נתקו את המכשיר מהחשמל (כמובן שאין לעשות זאת כאשר אתם יחפים), וגשו לארון החשמל שלכם. כשתפתחו אותו, ודאי תראו שמפסק הפחת למטה. מה שעליכם לעשות כעת הוא לבצע כמה פעולות פשוטות למדי, שנביא עכשיו בהסבר פשטני. עם זאת, שימו לב: מלבד הורדת הפקקים בלוח החשמל, אסור בתכלית האיסור לבצע שום פעולה. לשם כך, יש לקרוא לחשמלאי מוסמך, שרק לו יש הסמכות וההסמכה הדרושה לתיקון התקלה שנגרמה.
כאשר אתם נמצאים מול ארון החשמל, עליהם להוריד את כל הפקקים, ולהרים את הפחת. ממסר הפחת, שנקרא גם ממסר מגן, הוא רכיב שתפקידו להגן עלינו טוב יותר מפני התחשמלות, והוא מנתק את המערכת מהחשמל כאשר מתרחשות תקלות.

כעת, יש להרים אחד אחד את הפקקים, לפי הסדר, עד שמוצאים את הפקק ה"תקול", שמסרב לעלות. אם מצאתם את הפקק הסרבן הזה, משמעות הדבר שהתקלה ככל הנראה בדירתכם, וכעת תוכלו לשייך בינו לבין מערכת חשמלית בבית שבה התרחש קצר. נתקו את המכשיר מהחשמל וחברו אותו בשנית. אם לאחר שניתקתם וחיברתם מחדש, החשמל שוב קופץ, ישנה ככל הנראה בעיה נקודתית במוצר, ולכן מומלץ שתזמינו טכנאי למזגן, לתנור או למחשב הנייד שלכם.

במידה ולא מצאתם את הפקק הסורר, קראו לחשמלאי מוסמך. זה אינו המקום להפגין כישורים טכניים או להתיימר לתקן את התקלה. כולנו יודעים שחשמל הוא עסק מסוכן, ורק למורשים יש אישור לתקן תקלות מסוג זה. כאשר החשמלאי מגיע, הסבירו לו על התקלה שהתרחשה, וכוונו אותו לפקק הבעייתי בארון החשמל שלכם.

ומה אם תקלות אזוריות?

הביאו בחשבון שלעיתים, מקור התקלה אינו בביתכם, אלא בעיה ברמה אזורית. במקרה כזה, לרוב עד שתשימו לב לכך חברת החשמל כבר תהיה מודעת לתקלה, ותתחיל לעבוד על פתירת הבעיה. הזיהוי של "רמת התקלה" הוא קל. אם החשמל הפסיק לא רק בדירתכם, אלא גם בכל הבניין או הרחוב, התקלה היא אזורית ומקורה בחברת החשמל.

איך מוודאים שהחשמלאי שבחרנו אמין ומורשה?

חשמלאי מוסמך הוא בעל מקצוע שברשותו תעודות, שמעידות כי עבר הכשרה מסודרת במוסדות מורשים מטעם משרד העבודה. מדובר בקורסים, שמעוגנים בחוק למי שמעוניין לעבור כחשמלאי, שבדרך כלל מתפרשים על פני תקופה שנתיים או שלוש שנים, ומלווים בתקופת התמחות, בפיקוח של משרד התמ"ת. בעלי מקצוע אלה יודעים לרוב כיצד להימנע מטעויות, שעלולות במקרה הטוב ליצור קלקול נוסף, ובתרחיש הגרוע ביותר אף לפגיעות בגוף ולהתחשמלות.

איך תוכלו לוודא בפועל שבעל המקצוע שהזמנתם הוא אמין ובעל הסמכה? תוכלו לברר באינטרנט על אודותיו, קיימים כיום מאגרים של בעלי מקצוע שהוסמכו כחוק ועברו את כל תנאי ההתמחות. והכי חשוב - אם יש לכם כל ספק, בקשו מבעל המקצוע להציג רישיון ותעודות הסמכה.

קצת על צריכת חשמל נבונה במהלך הקיץ

לקראת הקיץ, מומלץ להביא בחשבון גם כי הפעלה המונית של מזגנים בשעת העומס יכולה גם היא לגרור, בתורה, הפסקת חשמל אזורית. אמנם הפכנו בשנים האחרונות להיות "שבויים" של המזגן בחודשים החמים של השנה, אך מומלץ לשקול בתבונה מתי לחבר אותו. הימנעו גם מחיבור מכשירים אחרים בזמן שהמזגן פועל. כיוון המזגן לטמפרטורה נכונה יכול לסייע לקירור יעיל של הדירה, ולמנוע שימוש מיותר.

יש לך שאלה? לחץ/י פורום בית חכם
באדיבות אתר הבניה ושיפוץ הבית 2fix.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • חשמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully