וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי כתובה ובאילו מקרים תהא האשה זכאית לה?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

24.3.2015 / 22:05

רגע לפני שמתנגן ברקע שיר החופה המרגש והאורחים מזילים דמעה, ניגש החתן לפינה צדדית בליווי שני עדים וחותם על שטר הכתובה. מהו מעמדה המשפטי של הכתובה? ומתי יכולה האשה לדרוש את סכום הכתובה? כל התשובות במאמר שלפניכם

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

הכתובה היא מעין הסכם ממון יהודי, והיא מוענקת לכלה במעמד החופה. הכתובה מפרטת את חובותיו של הבעל כלפי אשתו העתידית, ומתייחסת למקרה שהיא תגורש או תתאלמן, כדי שלא תישאר חסרת כל.

לפני הנישואים מתחייב הבעל בשטר הכתובה לדאוג לכל צרכיה של אשתו, ומתחייב להעניק לה סכום כספי במידה שיחליט לגרשה בעתיד, זאת כדי לכסות על התחייבויותיו הקודמות. שטר הכתובה נחלק לשלושה חלקים, כאשר החלק העיקרי הוא הסכום המינימלי הקבוע שעל הבעל לשלם בעת הגירושין, העומד על סך 200 זוזים, כפי שנקבע בגמרא, אשר נחשב בעבר לשכר עבור שמונה חודשי עבודה.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בפורום כתובה

תוספת הכתובה היא סכום הנקבע על ידי החתן, אשר לרוב גבוה יותר מסכום המינימום, למרות שלמעשה לא ניתן לחייבו לסכום שעולה על הסכום הראשון שנקבע בעיקר הכתובה. קיימים מקרים שבהם בית הדין הרבני קובע כי סכום זה מוגזם, ונכתב רק כדי להרשים את הכלה או את מקורביה, לכן גם אם תביעת הכתובה מתקבלת, הסכום יופחת לסכום הנחשב לסביר.

החלק האחרון הוא הנדוניה, אשר מקורו במנהג קדום בו הורי הכלה היו מעניקים רכוש לזוג הצעיר טרם חתונתם, כך שבעת הגירושין, הבעל נדרש להחזיר את שוווי הרכוש, או לחלופין להצהיר כי הוא מותירם בידי האשה ומבטל התחייבות זו.
לאחר הגירושין האשה יכולה לדרוש מהבעל את כתובתה, במקרים שבהם נותרה פגועה, וכאשר לא היה בהתנהגותה כל פגם שיכול היה לגרום לבעל לרצות בפרידה. כך למשל, במקרים של בגידת הבעל כאשר הוא יזם את הגירושין וסירב לדרישתה לשלום בית. גם במקרים של אלימות פיזית ומילולית, השפלות ויחס בלתי הולם, זכאית האשה לדרוש את סכום הכתובה, ואף כאשר נודע לה על מחלות נפש או גוף מהן סובל בעלה, שלא ידעה עליהם טרם החתונה.

בתביעה שהוגשה לאחרונה טען הבעל כי אשתו יזמה את הגירושין ומנעה ממנו לבקש שלום בית, לכן היא אינה זכאית לכתובתה. מנגד הוכיחה האשה כי הבעל נהג להכות אותה במהלך חיי הנישואין, ואף ניהל רומן עם אשה אחרת בעודם פרודים. בית הדין השתכנע כי האשה לא מרדה בבעלה ואף התרשם כי הבעל לא התנהג כצדיק גדול, על כן חייב אותו בסכום הכתובה בסך של כרבע מיליון שקלים.

מתי האישה תפסיד את כתובתה?

ישנם מקרים שבהם האשה לא תוכל לדרוש את כתובתה, גם כאשר הבעל הגיש תביעת גירושין. אשה אינה רשאית לתבוע את סכום הכתובה אם היא בגדה בעלה, או אם היא בעצמה סובלת ממחלה שהוא לא ידע עליה בעת הנישואין, וגם במקרה שהיא המאיסה עצמה על בעלה בהתנהגותה, והוא הצליח להוכיח בבית הדין כי לא נותר לו אלא לגרשה.

בכל מקרה הכתובה נחשבת למסמך משפטי מחייב, שנועד להגן על האשה, לכן חשוב לדעת כי רישום פזיז של סכומים גבוהים, עלול להתנקם בעתיד בגברים, ואף על הנשים לזכור כי התנהגות פזיזה במהלך חיי הנישואין או בזמן הליכי הגירושין עשויה לגרום להפסיד את סכום הכתובה.

באדיבות האתר המשפטי LawGuide
לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן

  • עוד באותו נושא:
  • כתובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully