וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד עובדת המערכת של מצלמות המהירות החדשות?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד עמית כהן

5.4.2015 / 13:51

המצלמות החדשות נמצאות בפריסה ארצית ברחבי הארץ, ניתן לראות אותם בכבישים מהירים ובצמתים בעיתיים בתוך הערים השונות

מצלמת מהירות. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

המערכת של המצלמות החדשות א- 3 נועדה בעיקר לאכיפה אוטומטית, ללא נוכחות של שוטר תנועה במקום האירוע, של שתי עבירות תנועה עיקריות: הראשונה, כניסה של רכב לצומת כאשר בכיוון נסיעתו דולק אור אדום ברמזור. השנייה, נסיעה של כלי רכב במהירות העולה על המהירות המותרת באותו כביש. המערכת אוכפת את שתי סוגי העבירות בצורה שונה אחת מהשנייה.

כאשר המערכת של המצלמה א- 3 נדרשת לאכוף כניסה של רכב לצומת וברמזור דולק האור האדום, ישנם חיישנים הנמצאים בתוך האספלט של הכביש והם מסוגלים לחוש את מאסת כלי הרכב החולף מעליהם כאשר ברמזור דולק האור האדום.

כאשר רכב יחלוף את הצומת בחסות האור אדום תשלח המערכת פקודה למצלמה לצלם את הרכב. בפועל המצלמה תצלם את הרכב פעמיים בהפרש של שנייה אחת ותמחיש בתמונה אחת את הרכב עומד או נע באור האדום הדולק ברמזור מחוץ לצומת, והתמונה שנייה תצלם את הרכב נע בתוך הצומת בכיוונו דולק האור האדום.

באכיפת עבירת המהירות המערכת מורכבת באופן שונה, בתוך האספלט של הכביש ישנם שני חיישנים, לולאות, הנמצאות לפני המצלמה במרחק מדוד וידוע של 2.5 מטר. כאשר כלי רכב יחלוף מעל החיישן או לולאה הראשונה המערכת מפעילה שעון עצר המודד את פרק הזמן שהרכב עובר עד להגעתו לחיישן או לולאה השנייה.

בדרך זו יודעת המערכת של המצלמה א- 3 את המרחק שבין הלולאות או החיישנים ואת פרק הזמן שחלף במעבר הרכב ביניהן. ככל שהמהירות זו עולה על רף האכיפה שהוגדר למערכת במקום בו היא מוצבת תשלח הוראה למצלמה לבצע צילום של כלי הרכב.

צילומי הרכבים עוברים באופן ישיר ומאובטח למרכז הבקרה של משטרת ישראל בירושלים. במרכז הבקרה נמצא מפעיל, שוטר שעבר הכשרה, הוא בודק את הצילומים שנשלחו אליו על ידי המערכת בכל מקום בארץ, והוא מחליט האם מדובר בעבירה המצדיקה הפקת דו"ח מסוג ברירת משפט, כלומר קנס כספי ונקודות (ישנם דוחות בלי נקודות, תלוי במהירות) או הזמנה לדין, כלומר הזמנה להגיע לבית המשפט לתעבורה.
לאחר ההחלטה להפיק אחד מהדוחות, יחל שלב הצלבת הנתונים של מספר כלי הרכב שבתמונה עם מאגר הנתונים של בעלי הרכב וכתב האישום או ברירת המשפט ישלח לבעלים הרשום כפי שמופיע במשרד הרישוי.

כדי שהמשטרה תוכל להגיש את הצילום של הרכבים אותם היא מצלמת, היא צריכה לעמוד במספר תנאים שהחוק קבע.
סעיף 27א בפקודת התעבורה קובע שכאשר ביצוע צילום הרכב בוצע באופן שהוסדר בפקודה במצלמה המופעלת באופן אוטומטי או בידי שוטר, יהיה ראיה קבילה, בכל הליך משפטי אם יעמוד בתנאים הבאים:

1. מספר הרכב המופיע על לוחית הרישוי של הרכב מופיע בצילום.
2. המיקום של הרכב בעת הצילום.
3. המצאתו של הרכב במקום האמור או נסיעתו שם בניגוד להוראות פקודת התעבורה או תקנותיה.
4. זמן הימצאות הרכב במקום ביצוע העבירה כפי שמופיע על גבי הצילום.
5. מהירות נסיעתו של הרכב המצולם, ובלבד שהוכח כי הצילום שהוגש הוא העתק אמין של הסרט שהוכנס למצלמה והוצא ממנה וכי לא נעשתה בו כל פעולה לשנות פרט מפרטיו.

עד כניסת המצלמות מסוג א- 3 היו מצלמות אוטומטיות שצילמו בסרט מסוג "פילים". כיום בעידן הדיגיטלי הצילום נעשה באמצעות קובץ דיגיטלי.

האם סרט על פי החוק הוא קובץ דיגיטאלי?

בתי המשפט קוראים את הסעיף שלעיל בשינויים המחויבים לקדמה הטכנולוגית, כלומר הקובץ הדיגיטלי שנשלח למערכת של המצלמה א-3 מחליף את הסרט הישן, היות שקובץ זה לא עבר שינויי עריכה. תעודת עובד ציבור, שוטר, המצהיר שטיפל בקובץ והפך אותו לדו"ח תנועה או הזמנה לדין, מספקים את בתי המשפט המקבלים את הראיה ומאשרים שיש בה כדי להעביר נטל ההוכחה לנאשם בעבירה.

תקנת התעבורה קובעת את הדרך כיצד יש לצרף את הצילומים לבית המשפט. הצילום יוגש בצירוף תעודת עובד ציבור או תצהיר או חוות דעת. כמובן שזכותו של הנאשם לעיין בצילומים. כיום הדו"ח של המצלמה מסוג א-3 נשלח עם שתי תמונות שבהם ניתן לראות את הרכב ולוחית הזיהוי שלו.

כיצד ניתן לדעת שהדו"ח תקין?

בעבירת המהירות, ככל שהתמונה הוגשה בצירוף תעודות עובד ציבור רלוונטית, תשמש היא לראייה קבילה לזהות את כלי הרכב, מיקומו בזמן הנסיעה, זמן צילום התמונה, וכן מהירות שבה היה הרכב בזמן הצילום.

בעבירה של מעבר באור אדום, ככל שהתמונה הוגשה בצירוף תעודות עובד ציבור רלוונטית, מיקומו ותנועתו של הרכב בכניסה לצומת ובתוך הצומת כאשר ברקע מצולם הרמזור האדום, מקימים חזקה שמדובר בראייה קבילה למעבר הרכב בצומת בחסות האור האדום.

חשוב להבין, המצב המשפטי שמתואר כאן יוצר מצב שמשטרת ישראל על ידי התביעות המשטרתיות מעבירים את נטל ההוכחה לידי הנאשם. כמובן שהכל בכפוף לכך שהמדינה הגישה את התמונה בהתאם לפקודה ותקנותיה. כמובן שמדובר בחזקה משפטית הניתנת לסתירה.

כיצד אחריות בעל רכב קשורה למצלמות החדשות?

סעיף 27 ב לפקודת התעבורה קובע שלכל בעל רכב ישנה אחריות לרכבו. כאשר המצלמה האלקטרונית מצלמת את הרכב היא אינה מצלמת את הנוהג בו. לפיכך, על בעל רכב להוכיח למשטרת ישראל מי נהג ברכב.

מאת עורך הדין עמית כהן באדיבות האתר המשפטי LawGuide

  • עוד באותו נושא:
  • מצלמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully