וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הטיפים להוצאת רישיון לאופנוע וקטנוע בישראל

זירת היועצים בשיתוף חגי אופנועים

7.4.2015 / 0:55

רבים חולמים על נהיגהעל אופנוע, או לכל הפחות קטנוע, שיחסכו את הפקקים והחיפוש המתיש אחר חניות. אבל איך בדיוק עושים את זה?

נוסע על אופנוע. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

לימוד נהיגה על אופנוע

בשנת 2007 תיקנה המדינה את דרגות הרישוי לאופנועים וקטנועים והתאימה אותם לתקן הנהוג באירופה. ארבע דרגות הרישוי הקודמות התכווצו לשלוש, והן מבוססות על שילוב בין נפח מנוע להספק, ולא רק על נפח המנוע, כנהוג קודם. כדי להוציא רישיון יש לשלב גם את גיל הרוכב לכל קטגוריה. לפני לימוד נהיגה על אופנוע או קטנוע חשוב להכיר את שלוש הקטגוריות.

דרגת רישוי 2A
נפח: עד 125 סמ"ק
הספק: עד 14.6 כוח סוס


כבר בגיל 15.5 אפשר להתחיל בהוצאת הטפסים לקראת לימודי הנהיגה ובבדיקות הרפואיות הנחוצות. הגיל המינימאלי ללימוד נהיגה מעשי, למבחן נהיגה (טסט) ולקבלת רישיון הוא 16. יש לערוך לפחות 15 שיעורים לפני שניגשים לטסט. מבחן הנהיגה כולל מבחן שליטה במגרש, וגם מבחן מעשי בכביש. מי שטרם מלאו לו 17 שנים חייב לקבל אישור של אחד ההורים.

אם ברשותכם רישיון נהיגה לרכב במשך 3 שנים ומעלה, אתם פטורים ממבחן תיאוריה ומשיעורי נהיגה, ועליכם לעבור מבחן שליטה במגרש בלבד. יחד עם זאת, רצוי לקחת מספר שיעורים, על מנת להכין עצמכם כראוי לקראת מבחן הנהיגה המעשי (טסט), הכולל נסיעה איטית בקו ישר, נסיעה בפיתולים (סלאלום) ושמיניות בתוך מלבן תחום.

הוצאתם רישיון 2A? ברכות ואיחולים. קודם כל, בחודשיים הראשונים, ולא חשוב גיל הנהג, אסור להרכיב נוסע נוסף מאחור. עד גיל 18 אסור בכל מקרה להרכיב נוסע מאחור.

דרגת רישוי 1A
נפח: אין מגבלה
הספק: עד 47.46 כ"ס (ב-2014 התאים משרד התחבורה את התקינה בדרגה זו לנהוג באירופה, והעלה את ההספק בה מ-33 כ"ס ל-47.46 כ"ס).


מגיל 17.5 אפשר להוציא טפסים ולערוך בדיקות רפואיות להוצאת הרישיון לדרגת הביניים של האופנועים והקטנועים. מגיל 18 אפשר להתחיל בלימודים מעשיים ולגשת לטסט.

יש לקחת מספר מינימאלי של 15 שיעורים. מספר שיעורים זה אמור להספיק על מנת לקבל מיומנות ושליטה באופנוע. בעלי רישיון 2A הרוצים להשתדרג חייבים ב-8 שיעורים לפחות. בחודשיים הראשונים לקבלת הרישיון חל איסור להרכבת נוסע נוסף.

מי שמחזיק ברישיון נהיגה לרכב או ברישיון 2A פטור ממבחן בתיאוריה.

דרגת רישוי A
נפח: אין מגבלה
הספק: אין מגבלה


זוהי דרגת הרישוי האולטימטיבית והנכספת, מה שקראו פעם "אופנוע כבד". שני התנאים עבור קבלת רישיון A הם גיל 21 ומעלה, וותק של שנה עם רישיון מסוג 1A.

הוצאת טופס ירוק

טופס ירוק הוא המסמך המרכז את כל הבדיקות וההליכים הכרוכים בהוצאת רישיון, החל מבדיקות רפואיות, דרך מבחן התיאוריה וכלה בטסט מעשי.

השלב הראשון בדרך לקבלת רישיון הנהיגה הוא הוצאת הטופס הירוק במרכזים המורשים של משרד הרישוי. שם גם ניתן לבצע בדיקת ראייה.

לשם נהיגה לצרכים פרטיים (אופנוע או מכונית פרטית אבל לא אוטובוס או משאית) יש צורך בראייה ברמה של לפחות 6/12, כלומר בה עין אחת לפחות רואה היטב. במידת הצורך, יידרש הנבחן להרכיב משקפי ראייה. במרכז האופטיקה יצלמו את הנהג לעתיד, ותמונה זו תתנוסס ברישיון, לתשומת לב מי שלא רוצה להופיע בפנים לא מגולחות או לא מסורק היטב.

השלב השני לאחר בדיקת הראייה הוא אישור של רופא על מצב בריאותי, אותו יש לקבל מרופא המשפחה.

לאחר מכן, ניתן לגשת למבחן תיאוריה, ובמקביל לגשת לבית ספר לנהיגה על מנת להתחיל בלימודי הנהיגה המעשיים (כמובן בהינתן תנאי הגיל כפי שפורטו להלן).

תיאוריה

למבחן תיאוריה יש להביא טופס ירוק עליו חתמו אופטומטריסט ורופא משפחה, ותעודת זהות או דרכון. כמו כן, יש לשלם אגרה מתאימה מבעוד מועד. מי שלא עשה זאת, לא יורשה להיבחן. מי שטרם מלאו לו 17 נדרש באישור הורים, וזאת בטופס הסכמת הורים המאושר על ידי משרד הרישוי או עורך דין.

בנוסף, ההרשמה למבחן התיאוריה נערכת דרך האינטרנט. עליכם להחליט באיזה מרכז תבחנו, ולהגיע במועד שנקבע.

המבחן כולל 30 שאלות בסגנון אמריקאי, מתוך מאגר של מעל 1,800 שאלות, ולכל שאלה 4 אפשרויות ויש לבחור את התשובה הנכונה. יש לענות נכון על לפחות 25 שאלות. המבחן אורך 40 דקות, בסופו תוכלו לקבל את התוצאות באופן מיידי וממוחשב. נכשלתם? לא נורא. לא תוכלו להיבחן שוב באותו יום, אבל כבר למחרת או ביום העסקים הבא תוכלו להיבחן שוב.

השפות בהן ניתן להיבחן הן עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, צרפתית, ספרדית. ניתן, ומומלץ למדי, לעיין במאגר השאלות של משרד הרישוי.

מבחן שליטה

כאמור, הטסט לרוכבי אופנועים וקטנועים הוא בעצם מבחן שליטה באופנוע. אלו המבקשים להוציא רישיון מסוג 2A (ושברשותם רישיון רכב מעל 3 שנים) יערכו את כל מבחן השליטה באופנוע רק במגרש האימונים. המבחן לשם הוצאת רישיון מדרגות 1A ו-A יכלול נסיעה במגרש האימונים וגם יציאה לכביש.

במגרש האימונים נדרשים הרוכבים לבצע נסיעה במסלול שמיניות בתוך שטח תחום, מבלי להוריד את הרגל מהאופנוע. בנוסף, יתבקשו הנבחנים לבצע נסיעת סלאלום בין מספר נקודות, וגם נסיעה איטית בין שני קווים. במבחנים אלו הנסיעה איטית ועל הנבחנים להראות שליטה מלאה בכלי הרכב.

הנבחנים לרישיון מדרגת 2A נדרשים לבצע האצה למהירות גבוהה ועצירה לפי סימון הבוחן, וזאת כדי לבדוק את שליטתם בבלמים ובעצירת כלי הרכב.

ביציאה לכביש נדרשים הנבחנים להפגין שליטה בכלי הרכב, השתלבות בתנועה, שמירת מרחק, שמירה על המהירות הנכונה (50 קמ"ש בנסיעה עירונית, 80 קמ"ש בנסיעה בין-עירונית, 110 בדרך מהירה), מתן זכות קדימה, עקיפות, פניות, מעבר בטוח ונכון של צומת, ועוד.

המאמר באדיבות חגי אופנועים

  • עוד באותו נושא:
  • אופנוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully