וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקח בנייה - השקט הנפשי שלכם בפרויקט

זירת היועצים בשיתוף 2fix

12.4.2015 / 14:46

לפרויקט הבנייה שלבים רבים, ואתם רוצים לוודא שהבנייה כולה מתבצעת כראוי. בדיוק לשם כך קיימים מפקחי בנייה, שתפקידם לבדוק שהתהליכים מתבצעים על פני התכנון

פועל באתר בנייה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

בתהליך בניית הבית יש שלבים רבים, החל מהתכניות הראשוניות ועד אחרונת עבודות הגמר. לאורך הפרויקט יוצקים יסודות, קובעים תשתית חשמל ואינסטלציה, מתקינים חלונות ודלתות, מניחים ריצוף והרשימה עוד ארוכה. אולם, כיצד נדע אנו, בעלי הנכס או מזמיני הפרויקט, שהוא התבצע כהלכה, וללא ליקויים?

למטרה זו בדיוק קיימים מפקחי בנייה. אלו הם אנשי מקצוע מנוסים, שתפקידם בדיקה של כל התהליכים לאורך הפרויקט, ותיווך בין כל אנשי המקצוע הנדרשים במהלכו. חשיבותו לתהליך הבנייה היא רבה, וראוי להקדיש מחשבה לבחירתו.

קבל/י הצעת מחיר לעבודות פיקוח בנייה

אמנם, היעזרות במפקח בנייה משמעה, מן הסתם, תוספת לתקציב הפרויקט שגם כל הוא גדול, אולם לטווח הארוך, עשוי מפקח הבנייה אפילו להביא לחיסכון בכסף ובזמן עבורכם היזמים, בעלי הפרויקט. חיסכון זה נובע מהמניעה של תקלות עקב הבדיקות שהוא אמון עליהן.

תחילת הדרך: מתי לפנות למפקח בנייה?

בדרך כלל, מפקחי בנייה הם מהנדסי בנייה שבקיאים היטב בשוק הנדל"ן, ובעלי ניסיון לאבחן את איכותם של חומרי הגלם, של התקנים ושל הבנייה השלמה כמכלול. בשל ניסיונם הרב, הם מבינים בכל שלבי הבנייה, מתחילת גיבוש החזון ועד לעבודות הגמר . אם כן, מתי יש לשכור את שירותיו? עדיף לפנות אל מפקח הבנייה כבר בתחילת התהליך, עוד טרם ביצוע הסקיצות, השרטוטים וניסוח כתבי הכמויות. מומלץ לבקש ממנו ייעוץ לגבי התכניות ומידת יישומן בפועל. עוד הוא יכול לייעץ על בחירת ספקים ואנשי מקצוע, כמו רצפים, צבעים ועוד.

מה מבצע מפקח בנייה בפועל?

סמכויות תפקידו של מפקח הבנייה בפועל תלויות בעיקר ברצונם של היזמים. אלו יכולים להחליט, לאחר התייעצות עם בעל המקצוע, להעניק לו סמכויות לנהל את הפרויקט כולו, לכתוב הצעת מחיר ולבחור את אנשי המקצוע. לחלופין, הוא יכול לשמש מפקח עבודה בשטח בלבד. בשני המקרים, הוא דואג להבטיח כי הפרויקט מתנהל בצמוד לתכנון המקורי.

אחריותו של מפקח הבנייה

באופן כללי ניתן לומר כי מטרתו של מפקח הבנייה היא לדאוג שלוח הזמנים של הפרויקט מתקיים כיאות, שאין חריגות מהתקציב ושבראייה כוללת אנו עומדים ביעדים שהצבנו. במידה וצצות בעיות, הוא רשאי לייעץ ולהציע פתרונות על פי ניסיונו הרב בענף. הוא גם מדווח מהשטח עצמו לקבלן הראשי על המתרחש, למשל על תפקוד אנשי המקצוע, על מחירי החומרים שנרכשים, על עיכובים בהתקדמות הבנייה, ועל חריגות מהתקציב, במידה ואלו קורות.

בתור בעל מקצוע שמבין במבחר היבטי הבנייה השונים, הוא מקשר בין החשמלאים, מהנדסי הבניין, האדריכלים, ושאר הגורמים הרשמיים שלוקחים חלק בתהליך, כדי לוודא שכולם מעורבים בנעשה. הוא גם זה שמפקח על קבלני המשנה, כמו הנגרים ועובדי האינסטלציה, ומוודא את איכות עבודתם בשטח.

סייגים בתפקידם של מפקחי בנייה

למרות שמפקח הבנייה בעל סמכות פיקוח רחבה והבנה מעמיקה ביותר בבניין, בנדל"ן ובחקיקה הנלווית, אין לו אחריות על ביצוע העבודות עצמן, אלא רק על הפיקוח. במידה והוא מבחין בליקוי כלשהו, הוא רשאי לדווח על כך לגורמים מתאימים, אך לא לבצע בפועל את התיקון. כמו כן, אם אישור או פעולה חוקית כלשהי נתקלת בסירוב או מחסום, הוא יכול להציע הצעות לשיפור, אך לא לאפשר בעצמו את התהליך הנדרש.

למרות הכל, הפיקוח המיומן של מפקח הבנייה מסיר במקרים רבים דאגה מליבם של היזמים בעת הבנייה. בעזרתו, הם יכולים להיות בטוחים שהפרויקט שלהם בידיים טובות.

יש לך שאלה לחץ/י לפורום שיפוצים
באדיבות אתר הבניה ושיפוץ הבית 2fix.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully