וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי אפשר להגיש תביעת לשון הרע?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

13.4.2015 / 15:53

אדם אשר נפגע מהוצאת לשון הרע רשאי להגיש תביעת פיצויים בסך של עד 50,000 שקלים, אולם הוא נדרש להוכיח כי חלה פגיעה ממשית בשמו הטוב

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

לאחרונה הגיש אדם תביעת לשון הרע לאחר שכונה "אנס" בפייסבוק, זאת בעקבות מאמר שלכאורה פרסם בנוגע לאמנות החיזור ופיתוי נשים. אותו אדם הוכיח כי הוא כלל לא חיבר את המאמר, ואף הוכיח כי התגובה של אחת הגולשות לפיה הוא כונה "אנס", "אדם נחות" ו"טיפש", פגעה בשמו הטוב וגרמה לעגמת נפש רבה. למרות שהתגובה הוסרה לאחר כיומיים בלבד, בית המשפט קבע כי מדובר בלשון הרע, וחייב את הגולשת לפצותו בסך של 45,000 שקלים כולל הוצאות משפט.

במקרה נוסף הגישה צעירה תביעה בעוולת לשון הרע, נגד בן זוגה לשעבר, לאחר שפרסם כיתובים פוגעניים לצד תמונותיה בדף הפייסבוק שלו. הצעירה טענה כי התמונות והכיתובים לא הוגבלו ל"חברים בלבד" והיו חשופים לעיני כל, ובכך נגרמה לה תחושת השפלה וצער רב. הנאשם טען כי מדובר ב"פליטת פה" שנעשתה בעידנא דריתחא בשל קשיי הפרידה, ואף טען כי התנצל בפניה והסיר את התמונות והכיתובים, אולם בית המשפט קבע כי מדובר בלשון הרע וקבע כי יש להטיל קנס על הנאשם וחייב אותו לפצות את זוגתו לשעבר בסכום של 50,000 שקלים.

ככל שהנזק יהיה גדול יותר, כך ניתן לדרוש פיצויים גבוהים יותר
מטרתו של חוק איסור לשון הרע היא להגן כבודו על אדם, על ידי איסור פרסום ידיעות שקריות או אמתיות בפומבי, שעשויות לפגוע בשם הטוב. פרסום לשון הרע נחשב לעוולה אזרחית והנפגע רשאי לתבוע פיצויים בגינה ללא הוכחת נזק, ואף דינו של הנאשם עלול להיחשב כעבירה פלילית ועונשו עשוי להגיע גם לשנת מאסר בפועל.

כדי להגיש תביעת לשון הרע יש להוכיח בפני בית המשפט כי הפרסום או השמעת הדברים נאמרו באופן שפגע בתובע, והם נאמרו במטרה מכוונת כדי לפגוע בו ללא אינטרס ממשי של הציבור להיות מודע למידע שנאמר או פורסם. טענה מנצחת נוספת היא כאשר התובע הוכיח כי נפגע בצורה משמעותית בחייו האישיים, במעמדו החברתי, במקום עבודתו או בכל תחום חיים מהותי אחר.

במקרה שנפגעתם עקב הוצאת לשון הרע, חשוב לאסוף כבר מרגע הפגיעה את כל המסמכים, העדויות וההוכחות לכך ששמכם הטוב נפגע. במקרים רבים, תביעת לשון הרע נתקלת בקשיים, עקב אי שמירה של מלוא המסמכים או הצילומים של פרסומים באינטרנט או בכל מקום אחר, לכן, חשוב שתצלמו, תתעדו, תשמרו ותאגדו בצורה מסודרת כל הוכחה להוצאת הדיבה.

מיד לאחר האירוע, מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בתחום לשון הרע, כדי לקבל חוות דעת לעניין הפגיעה, וכדי לברר האם מדובר בהוצאת לשון הרע, או בזכות לחופש הביטוי, האם חלה פגיעה ממשית ומה הסיכויים המשפטיים של התביעה. טרם הגשת התביעה חשוב לברר האם ניתן להובילה להצלחה ולקבלת פיצויים, או שמא הבסיס אינו חזק דיו.

חשוב להדגיש כי בתי המשפט פוסקים פעמים רבות פיצויים נמוכים ואף דוחים את התביעה, לכן רצוי להצטייד בהגנות ובראיות טובות ומשמעותיות, אשר יוכיחו ללא צל של ספק את הוצאת לשון הרע בכוונה תחילה וזדון.

  • עוד באותו נושא:
  • לשון הרע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully