וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקים חוזרים - איך נגבה שיק שחזר?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

19.4.2015 / 16:19

אם קיבלתם שיק שחזר, אתם לא צריכים לוותר מראש על החוב, אלא קיימות אפשרויות לגבות אותו באופן עצמאי, בסיוע של עורך דין המתמחה בתחום, או במסגרת הליכי הוצאה לפועל. הנה הסבר מפורט

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כדי לגבות את השיק שחזר באופן עצמאי, יש לאתר את פרטיו של בעל השיק ולפנות אליו טלפונית, במכתב, במייל או בכל דרך אחרת, ולדרוש ממנו לפרוע את החוב. לעיתים ניתן להסתפק בפנייה זו, אולם במקרים רבים, הפעולה לא תניב את התוצאות הרצויות, ואף עשויה לגרום למרדף ממושך ולהוביל למפח נפש.

במקרה שבעל החוב אינו ממהר להסדיר את השיק שחולל, ומנסה להתחמק באמתלות שונות, ניתן לפנות לעורך דין. כצעד ראשון ישלח עורך הדין מכתב התראה, שבו יפרט את הצעדים שינקטו נגדו, אם לא יפרע את חובו מיידית, כגון: עיקולים, הגבלות על חשבון הבנק, צו עיכוב יציאה מהארץ, וכדומה.
אם מכתב ההתראה לא עזר, ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל, באמצעות בקשה לביצוע שטר. בעת הגשת הבקשה יש להציג בפני הלשכה את השיק המקורי, לצורך חתימה על גביו, כדי שלא יהיה ניתן לעשות בו שימוש חוזר.

פתיחת התיק כרוכה בתשלום אגרה, בגובה של 1.25% מסכום החוב העדכני, ובתשלום שכר טרחה לעורך הדין, כאשר שכר הטרחה מתווסף באופן אוטומטי לחוב, והחייב בסופו של דבר נדרש לשאת בעלותו.

לאחר פתיחת התיק, תימסר לחייב אזהרה מטעם לשכת ההוצאה לפועל, שלפיה הוא יידרש להסדיר את החוב בתוך 20 ימים. אם החייב אינו מסדיר את החוב בפרק זמן הקצוב, הזוכה רשאי לפנות לראש ההוצאה לפועל ולבקש להפעיל נגדו סנקציות והליכים נוספים.

ניהול הליכי הוצאה לפועל כנגד החייב על ידי פתיחת תיק והפעלת סנקציות מקובלות, יכולים לסייע לפירעון החוב ביעילות ובמהירות. כמו כן, באמצעות פנייה לעורך דין ניתן לקבל עדכונים שוטפים ושקיפות מלאה בנוגע להליך הגבייה והסטטוס בהוצאה לפועל בו מצוי התיק.

גביית שיקים חוזרים במסלול המקוצר של ההוצאה לפועל
המסלול המקוצר מיועד לטיפול בתיקי הוצאה לפועל תוך זמן קצר של עד שמונה חודשים, מרגע שהחייב קיבל אזהרה על פתיחת התיק. ניתן לגבות באמצעות הליך זה שיקים חוזרים בסכום של עד 10,000 שקלים, ללא צורך בסיוע של עורך דין. את השיק ניתן לתבוע תוך שבע שנים מהיום שהוא חזר, בתנאי שהחייב אינו מוגבל באמצעים ולא נפתח לו תיק איחוד.
במסגרת המסלול המקוצר, ההוצאה לפועל פועלת בשם הזוכה, וחוסכת ממנו את הצורך להיות מעורב באופן אינטנסיבי בתיק. עבור שירות זה הזוכה נדרש לשלם בעת פתיחת התיק אגרה חד פעמית בהתאם לסוג החוב, הכוללת תשלום עבור כל ההליך לגביית החוב, בהמשך כל סכום שישלם החייב יעבור לידי הזוכה, כולל ההוצאות בפתיחת התיק. בנוסף קיימת גישה למאגרי מידע שבהם מופיעה כתובתו של החייב, ופרטים רלוונטיים על נכסים, הכנסות והוצאות שוטפות.

המסלול המקוצר חוסך זמן יקר והוצאות מיותרות, והחוב נגבה תוך שמונה חודשים, לכן אם מדובר בסכום של עד 10,000 שקלים, מומלץ בהחלט לשקול אפשרות זו. אם מדובר בסכום גבוה יותר, כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בגביית חובות.

  • עוד באותו נושא:
  • כסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully