וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמת סטארט אפ: חברה או שותפות?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד אבי מורה

22.4.2015 / 0:40

כך תקימו חברת סטארט אפ תוך הימנעות מסכסוכים בין השותפים וסיבוכים משפטיים בהמשך הדרך

אדם שיש לו רעיון. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

בכל רחבי העולם תעשיית הסטארט אפ ערנית ותוססת, ובישראל היקפן של תעשיות ההיי טק, הטכנולוגיות והסטארט אפ גדול במיוחד ומהווה כוח עצום התורם לצמיחת הכלכלה הישראלית. בכל שנה מוקמים כאן מאות מיזמי סטארט אפ חדשים, וגובה היקף גיוסי ההון למיזמים עומד על מיליארדי דולרים בשנה.

בפני יזמים בתחילת הדרך נערמים קשיים ואתגרים שונים, אך עובדה זו אינה מרתיעה רבים מלנסות את מזלם בהקמת חברת סטארט אפ בתקווה להגשים את החלום הישראלי החדש.

למה ישראל היא מעצמת סטארט אפ?

כאשר ענפי הסטארט אפ המובילים של ישראל הם בתחומי ההיי טק כגון מדיה, אינטרנט, אלקטרוניקה, תוכנה, אינטרנט וטכנולוגיה צבאית, השירות הצבאי מהווה מקפצה לצעירים רבים לעסקים בתחום הטכנולוגי. נוסף על כך, כוח אדם איכותי ויוזמות מטעם המדינה ומשרד התמ"ת לתמיכה במחקר ופיתוח של חברות טכנולוגיות, יוצרים כר פורה להתפתחות יזמית ורעיונית ולהקמת חברות סטארט אפ.

למענה משפטי בפורום הקמת חברה

הקמת שותפות במקום חברה באמת חוסכת בעלויות?

תחילה נדגיש כי יזמים המעוניינים להקים חברה אינם מחויבים להציג הון עצמי, ואפילו אינם חייבים להתגורר בישראל. חשוב מאוד להקים את החברה מוקדם ככל שניתן, מאחר שלהליך זה יהיו השלכות בטווח הארוך על החברה. לפיכך, בטרם ההחלטה לגבי צעד חשוב כל כך, מומלץ לקבל ייעוץ מבעל מקצוע עם מומחיות בתחום.

ישנם יזמים אשר שיקולי חיסכון מובילים אותם להעדיף שותפות על פני חברה בתחילת הדרך, וכפועל יוצא מכך הם דוחים את עיגון ההסכמים והייעוץ המשפטי למועד מאוחר יותר, ומסתמכים בינתיים על הסכמים בעל פה או אף מורידים הסכמים שהם מוצאים מהאינטרנט ומשתמשים בהם.
התנהלות זו היא פתח לצרות משפטיות בהמשך הדרך, ולעתים כאשר מתגלעים סכסוכים בין שותפים אשר לא דאגו להסדרים החוזיים ביניהם מראש, פנייה לערכאות משפטיות אשר עולה כסף רב וגוזלת זמן יקר, עלולה לגרום לרעיון הסטארט אפ כולו אשר נשען על פיתוחים חדשניים לרדת לטמיון.

מסיבות אלה חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי לפני היציאה לדרך המשותפת ולנסח הסכם כולל לגבי הפעילות, הגדרת התפקידים, הקניין הרוחני והמבנה המשפטי של החברה, כמו גם הסדרת החלוקה במקרה שהיחסים יעלו על שרטון.

הסדירו הסכם מייסדים מוקדם ככל האפשר

בבואכם להקים חברת סטארט אפ, שימו דגש מיוחד לפן המשפטי לצורך מניעת סיבוכים עתידיים. אחד הדברים החשובים והמרכזיים בפן זה הוא גיבוש הסכם מייסדים, שתפקידו להסדיר את היחסים בין השותפים תוך התייחסות לאפשרויות התרחבות החברה אחרי השלב הראשוני, לקבוע את ההגנה על הקניין הרוחני כולל חתימה על הסכמי סודיות מחייבים, ואף להסדיר את הבירוקרטיה הקשורה להקמת החברה.

הסכם המייסדים צריך לכלול את כל הנקודות החשובות בנוגע למערכת היחסים המשפטית והמסחרית בין מייסדי החברה כאשר היא צופה פני עתיד, לקבוע את תפקידו של כל אחד מהם, לתת פתרונות לבעיות אשר עלולות לצוץ בעתיד, ולפרט את אופן מימון החברה ואת כמות המניות ודרך הקצאתן בכל שלבי המיזם. אמנם ניתן למצוא הסכמי מייסדים סטנדרטיים, אך כדי להתייחס לנושאים המיוחדים של כל חברת סטארט אפ רצוי לנסח את ההסכם ולחתום עליו בליווי עורך דין.

מומלץ לבחור עורך דין עם ניסיון בליווי חברות סטארט אפ בתחומי האינטרנט והטכנולוגיה, החל מתחילת הדרך של המחקר והפיתוח ועד ייעוץ לגבי הפעילות השוטפת.

הכתבה מאת עורך דין אבי מורה באדיבות האתר המשפטי LawGuide

  • עוד באותו נושא:
  • סטארט אפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully