וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים במקרה של גניבת זרע?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

25.4.2015 / 23:37

גניבת זרע נחשבת מבחינה משפטית לתחושה סובייקטיבית של הגבר, והאב יחויב בתשלום מזונות לקטין בין אם הוא נולד בהסכמה או מתוך מעשה מרמה. על בדיקת אבהות וגניבת זרע בכתבה הבאה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

גניבת זרע הוא מושג המתאר מקרה שבו אשה מביאה לעולם ילד בניגוד לרצונו של אביו ואף ללא ידיעתו. כאשר רוב המקרים מתרחשים בין גבר ואשה שאינם מנהלים חיים משותפים. גברים שהפכו בעל כורחם לאבות, בדרך כלל אינם מתנדבים לשלם מזונות מרצונם החופשי, וכדי לחייב את הגבר לשלם מזונות עבור הילד, נערכת בדיקת אהבות גנטית, הנחשבת לבטוחה ב-99%.

כדי להוכיח את האבהות הנטענת, ישנה כיום סמכות לבתי המשפט לאלץ גברים לבצע בדיקת רקמות מכוח תיקון חוק מידע גנטי, לפיו זכותו של כל ילד לדעת מי אביו. לעומת שנים קודמות, שבהן גבר שסירב לבצע את הבדיקה, חויב לשאת בדמי מזונות, מתוקף סירובו להיבדק.

כאשר מדובר באשה נשואה, התובעת בעלות מגבר אחר שאינו בעלה, בית המשפט בדרך כלל לא יאשר בדיקת רקמות, מתוך עיקרון טובת הילד, מאחר שאם יתברר כי הבעל הוא אכן אינו האב, הילד ייחשב כממזר על פי הדת היהודית.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בפורום גניבת זרע

על פי החוק, ילד שנולד בעקבות גניבת זרע זכאי למזונות בדיוק כמו כל קטין אחר, מתוך הכרה שהילד לא צריך להיענש על חטאי אמו. בית המשפט רואה בחומרה רבה פגיעה בביטחון הכלכלי של הילד. לפיכך הוא מהווה יורש לאביו כמו ליתר ילדיו שנולדו במסגרת חיי נישואין. ניתן למנוע את היותו יורש באמצעות הוראות צוואה, אך גם הרישום בצוואה לא ימנע מהילד לקבל את זכותו למזונות מתוך עיזבון אביו.

האם ניתן לדרוש פיצויים בגין גניבת זרע?

למרות שמדובר ב"גניבה" אין מדובר בעבירה פלילית, מאחר שהתפיסה המשפטית גורסת כי זרע הוא אינו רכוש שניתן לגנוב. העילה לתביעה במקרים של גניבת זרע היא נזיקית, כאשר הטענות המקובלות הן: מרמה, הונאה, מצג כוזב, חוסר תום לב או הפרת חוזה לא כתוב. הגבר נדרש להוכיח כי האשה רימתה אותו ביודעין ובכוונה תחילה. כך למשל, טענה כי היא נוטלת גלולות, או הבטיחה לבצע הפלה אם תיכנס להריון.

לעתים קרובות מדובר במצב של טענת הגבר מול גרסת האשה, ובית המשפט צריך להכריע מי מהם משכנע ואמין יותר. רק במקרים בודדים קיבל האב פיצויים על גניבת זרע, לאחר שהצליח להוכיח כי מדובר במעשה תרמית. הסיבה לכך היא שבפועל האם משלמת לאב את דמי המזונות שהוטלו עליו ומי שנפגע בסופו של דבר הוא הילד.

בסוף שנת 2013 פסק בית משפט השלום בתל אביב, כי אשה שגנבה זרע תפצה את האב בסך של 120,000 שקלים, זאת לאחר שטענה בתוקף בפני הגבר שהיא אינה יכולה להרות בשל היותה עקרה. בית המשפט קבע כי מדובר במעשה מרמה והיא חויבה בתשלום פיצויים עקב הונאה ופגיעה בפרטיות.

חשוב לציין כי במקרים שבהם נודע לגבר כי הוא עומד להיות אב, טרם נולד הילד, לא ניתן לכפות על אשה לבצע הפלה בטענה של גניבת זרע. בית המשפט לענייני משפחה דן בעבר בסוגיה זו, וקבע כי זכות האשה לבריאות ולשלמות גופה גוברת בשל היות העובר חלק מגופה.

למעט מקרים בודדים, בתי המשפט נוטים לרוב לדחות תביעות פיצויים של גברים בגין גניבת זרע, אולם ייתכן ומגמה זו עומדת להשתנות לאור פסיקות תקדימיות מהשנים האחרונות.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות האתר המשפטי LawGuide

  • עוד באותו נושא:
  • זרע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully