וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי זכאי לאזרחות ליטאית ולדרכון אירופאי?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד ונוטריון זאב ליסון

27.4.2015 / 23:14

בעקבות צירופה של ליטא לאיחוד האירופאי, אזרחיה זכאים לדרכון אירופאי ובהתאם לחוק גם צאצאי יהדות ליטא רבים זכאים להשבת אזרחותם ולהחזקת דרכון אירופאי

תיירת מחזיקה דרכון שדה תעופה חופשה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

בשנת 2004 צורפה ליטא לאיחוד האירופאי כחברה מלאה בו, ובינואר 2015 אף הצטרפה לגוש מטבע היורו. ככזו, אזרחיה זכאים להחזיק בדרכון אירופאי שכידוע מקנה זכויות והטבות רבות בכלל המדינות שחברות באיחוד, ולעתים אף מחוצה להן, כגון: מעבר חופשי, שהייה ומגורים במדינות האיחוד, אפשרויות נרחבות לתעסוקה באופן חוקי, לימודים ללא תשלום או בהנחה בחלק מן המוסדות האקדמיים, זכויות סוציאליות שונות בהתאם לחוקי כל מדינה, הקלות בפעילות עסקית, פטור מאשרות שונות ומויזות במדינות האיחוד, פטור מהצורך בויזת תייר לארה"ב ולמדינות נוספות, מעבר במסלול מהיר בנמלי תעופה רבים ועוד.

פנייה ישירה לעו"ד ונוטריון זאב ליסון

תנאי הזכאות

לצורך השבת אזרחות ליטאית ראשית על כל מבקש להוכיח את זיקתו לליטא. ככלל, מי שלמעשה היה אזרח ליטא, בשטחיה דאז, בין השנים 1919 – 15 ליוני 1940 זכאי להשבת אזרחותו הליטאית (למעט אלו שעזבו את ליטא לאחר מרץ 1990), בכפוף לסייגים וקריטריונים נוספים.
כיום חיים בישראל וברחבי העולם עשרות ואולי מאות אלפי יוצאי וצאצאי יהדות ליטא, שבעבר הייתה קהילה גדולה ומפוארת. לפי חוק האזרחות הליטאית לכאורה רבים מהם זכאים להשבת אזרחותם הליטאית, אף עד 3 דורות לאחר "ראש השרשרת" המשפחתית, בכפוף להוכחת זיקה זו.
נכון להיום ליטא איננה אוסרת על החזקת אזרחות כפולה, למרות שעד לפני מספר שנים המצב היה שונה נוכח תנאיו הקודמים של החוק הליטאי, לפני תיקונו, שקבעו שלא תוענק אזרחות ליטאית למי שמחזיק באזרחות נוספת ולא ויתר עליה, תנאי שלמעשה הפך את האופציה של השגת אזרחות ליטאית לבלתי רלוונטית בעבור זכאים רבים. מאז כאמור, החוק תוקן ונכון להיום אין מניעה חוקית מלהחזיק אזרחות כפולה.

התהליך לקבלת דרכון אירופאי

כדי להשיג אזרחות ליטאית ראשית יש לעמוד בתנאי חוק האזרחות הליטאית ורק כפועל יוצא מהענקתה מונפק גם דרכון ליטאי-אירופאי. לצורך התחלת התהליך הרשמי יש להגיש שורה של מסמכים תוך צירופם לבקשה לשגרירות ליטא בישראל ולחילופין ישירות למשרד ההגירה בוילנה, בירת ליטא.
יחד עם זאת, לא מומלץ לפנות לרשויות אלו טרם ביצוע בדיקות עובדתיות ומשפטיות מקדימות על ידי עו"ד מוסמך שבקיא בחוק האזרחות הליטאית, זאת במטרה לברר מראש האם קיימת לכאורה עמידה בתנאי הזכאות, בכל מקרה לגופו.
במסגרת בדיקות אלו ניתן לוודא שברשות כל מבקש אזרחות ליטאית התעודות והמסמכים הרלוונטיים שמעידים לכאורה על זיקתו לליטא. במידת הצורך וכפי שקורה לעתים קרובות אין ברשות המבקש מסמכים מספקים ולכן ראשית יש לפעול לאיתורם בליטא. מדובר בעיקר במסמכים רשמיים כגון תעודות: לידה, לימודים והשכלה, זהות, דרכון ליטאי מקורי וכדומה.

לאחר חיפוש מדוקדק בארכיונים שבליטא בחלק לא מבוטל מהמקרים מתגלים מסמכים שלא היו ברשות המבקש. לאחרונה אף פורסם כי התגלה בעיר קובנה מאגר של עשרות אלפי תעודות זהות של יהודים שחיו בליטא ושהונפקו על ידי הרשויות המקומיות בין 1920 ל-1940. כמובן שלאחר איתור מסמכים כאלו יש לערוך בהם בדיקה במטרה לבחון האם אלו אכן מספקים לכאורה את הבסיס, עובדתית ומשפטית, לקבלת אזרחות ליטאית.

רק לאחר ביצוע בדיקות מקדימות אלו והשגת מסמכים נוספים מישראל - על כל מבקש להגיש לרשויות הליטאיות תיק מסמכים בצירוף אישורים ותרגומים נוטריוניים של תעודות ומסמכים שאינם ערוכים במקור בשפה הליטאית. מסמכים אלה צריכים להיות מאושרים ע"י נוטריון, שבקיא הן בשפת המקור והן בשפה הליטאית, בצירוף חותמות אפוסטיל מביהמ"ש, אולם בכך לא מסתיים התהליך אלא למעשה רק מתחיל היות ולעתים קרובות גם לאחר מכן יש צורך בליווי והמשך טיפול בכל בקשה.

כך, במהלך התהליך לא פעם מתעוררות בעיות באשר להתאמת מסמכים אלה לקריטריונים הקפדניים מצד הרשויות הליטאיות ולכן לעתים אף יש צורך בנקיטת פעולות לשינוי או עדכון האמור במסמכים, המצאת מסמכים נוספים ולעתים אף מתן הסברים והצהרות שונות, פעולות שמצריכות ליווי וייעוץ משפטי בהתחשב גם בדין הישראלי.

למעשה, לרשויות בליטא ניתן שיקול דעת מסוים בפרשנות לסוג ותוכן המסמכים שמוגשים להם וגם ביחס לדרישות נוספות שמתעדכנות ע"י הרשויות הליטאיות. לפיכך יש חשיבות רבה לייעוץ המשפטי ולליווי הצמוד של התהליך באמצעות עו"ד שבקיא בפרוצדורות, בשפה ובדין הליטאי ופרשנותו. המציאות מלמדת שאין מדובר בתהליך "טכני" גרידא ולכן רוב מגישי הבקשות לדרכון אירופאי מסתייע בעורכי דין מנוסים במטרה להגדיל את סיכויי ההצלחה בתהליך וייעולו.

אורך התהליך ותוצאותיו

כיום התהליך אורך כשנה וחצי, בממוצע, החל ממועד הגעת המסמכים למשרד ההגירה בליטא אולם הדבר תלוי הן במורכבות כל בקשה והן בעומס שקיים במשרד. לאחר שאושרה האזרחות הליטאית התהליך עד להנפקת הדרכון האירופאי אורך כחודשיים - שלושה נוספים. ניתן לקצר תקופות אלו במידה ותיק המסמכים והבקשה לאזרחות ובהמשך לדרכון מוגשים ישירות לרשויות בליטא, ולא באמצעות שגרירות ליטא בישראל.

כל בקשה לאזרחות ליטאית נבחנת בליטא באופן פרטני וקפדני גם לאור הנחיות הרשויות הליטאיות שמתעדכנות מדי פעם, כך שאורך התהליך ותוצאותיו אינן ידועות או מובטחות מראש אולם עד עתה מאות רבות של ישראלים כבר מחזיקים גם בדרכון ליטאי שהנו דרכון אירופאי לכל דבר ועניין.

מאת עו"ד ונוטריון זאב ליסון בשיתוף ובאדיבות אתר עורכי דין LawGuide

האמור במאמר זה ניתן בתמצית, כמידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי או בגדר תחליף לייעוץ משפטי.

  • עוד באותו נושא:
  • דרכון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully