וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מערכת המשפט מתמודדת עם מעשים מגונים באינטרנט?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד אסף דוק

5.5.2015 / 23:59

רשת האינטרנט מהווה מקור למידע חופשי בתחומים רבים, אך למרבה הצער היא גם מהווה פלטפורמה זמינה לביצוע מעשים מגונים. מדובר בתופעה חדשה מולה המערכת המשפטית והפסיקה נדרשות להתמודד, ולספק מענה הולם ומרתיע

גבר מול מחשב בחושך. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

בשנים האחרונות המרחב האינטרנטי הפך כר נגיש לביצוע עבירות מין בדגש על מעשים מגונים ומעשי סדום, בעיקר כנגד קטינים. מדובר באמצעים העושים שימוש בתמימותם של קטינים ברשתות חברתיות שונות, כמו פייסבוק, סקייפ, וואטס אפ או צ'אטים.

פדופיליה ברשת האינטרנט

לאחרונה נעצר תושב נתניה בן 34, ישי גברילוב, החשוד ומואשם בקרוב ל- 50 עבירות מין שונות שביצע בנערות וילדות בישראל ובחו"ל דרך רשת האינטרנט. האישומים מבוססים על תכנים שנתפסו במחשבו אשר כוללים סרטונים ותמונות, והובילו להאשמתו בתקיפה מינית ואונס תוך התחזות והפעלת איומים שונים.

גברילוב פעל דרך רשתות חברתיות ואמצעים שונים ברשת כמו פייסבוק, סקייפ או ווטסאפ. הוא נהג לרכוש את אמון הקטינות על ידי התחזות לנער או נערה תחת כינויים שונים, מסר להם פרטים שקריים אודותיו ונהג להתעניין בפרטיהם האישיים תוך שימוש בשפה מקובלת על בני נוער.

לאחר שרכש את אמונן הוא עודד אותן לבצע עבורו אקטים ומעשים מיניים. לא אחת הפעולות חזרו על עצמן על ידי הפעלת אמצעי סחיטה ואיום לפרסום תמונות באינטרנט במידה ויעזו להתלונן. חשוב לציין כי מקרה זה אינו בודד, ולמעשה כל הזמן מתגלים עוד ועוד מקרים של ניצול מיני דרך רשת האינטרנט.

תופעת המעשים המגונים ברשת

מלבד המקרה של גברילוב עולים מעת לעת לכותרות מקרים נוספים של ניצול מיני ומעשים מגונים המבוצעים דרך רשת האינטרנט. על מקרים אלו נמנה בין היתר קצין משטרה במרחב חברון אשר הואשם בביצוע מעשים מגונים ומעשי סדום בבני נוער בעזרת רשתות חברתיות.

הקצין נהג להכיר ולשוחח עם הקטינים באמצעות צ'אטים שברשתות, להחליף עימם תמונות עירום, ולאחר שאמונם נרכש, נהג להיפגש עימם ולבצע בהם מעשים מגונים. מקרה מזעזע אחר הוא של מורה מהצפון החשוד בניסיון למעשים מגונים עם קטינות דרך רשת האינטרנט.

מקרים אלו הם רק קצה הקרחון ובפועל תופעת המעשים המגונים ברשת חוצה גבולות ומתגלה בכל שכבות האוכלוסייה, בין אם בקרב קטינים, אנשים מבוגרים ואפילו בקרב הנושאים משרות ציבוריות.

הבעייתיות שברשת האינטרנט

רשת האינטרנט יצרה מהפכה בתרבות האנושית, באפשרה לאנשים מכל העולם ומכל גיל ומין לתקשר אחד עם השני באופן מיידי, בין אם באופן גלוי או תחת זהות בדויה. בתוך כך, הרשת יצרה גם סוגי חדשים של עבירות ואפשרויות של חשיפה וניצול, לרבות עבירות מין.

חשוב להבין כי מדובר בעבירות שאינן מחייבות מגע פיזי ישיר וכוללות תמונות, סרטונים ומסרים מילוליים בעלי גוון מיני, כדוגמת התבטאויות בעל אופי מיני או הצעות מיניות. נקודה מהותית נוספת, היא שלא אחת אנשים נוטים לבלבול ולגלישה מוסרית בין הפנטזיה שהרשת מאפשרת לבין המציאות. היכולת להתחזות למישהו אחר וליצור סביבו מערכות יחסים בדויות, מובילה לעיתים לחציית הקווים שבין המותר לאסור בין אם במודע, בחוסר מודעות או מתוך הכחשה.

התייחסות החוק למעשים מגונים

באופן כללי, החוק מגנה ומחמיר בענישה על עבירות מין ומעשים מגונים על מנת למגר תופעה זו מהחברה. החוק מגדיר מעשים מגונים ככל מעשה שהינו בעל מאפיינים מיניים שאינו כולל חדירה לאחד מאברי הגוף, ומבוצע כלפי אדם אחר בניגוד לרצונו.

בנוסף, חומרת הענישה של משתנה בהתאם לגילו ולמצבו של הקורבן, בין אם הוא קטין, חסר ישע, בן משפחה או בוגר. כך לדוגמה, דינו של מעשה מגונה בקטין מתחת לגיל 14 יכול להגיע גם ל- 10 שנות מאסר, ואילו כשמדובר בקטין מעל גיל 14 העונש על מעשה מגונה מגיע ל- 4 שנות מאסר. יחד עם זאת, ריבוי תופעת המעשים המגונים דרך רשת האינטרנט מציבה בפני המחוקק אתגרים ומצבים חדשים שעימם יש להתמודד.

התייחסות החוק אל מעשים מגונים באמצעות האינטרנט

ריבוי המעשים המגונים ברשת מאלץ את המערכת המשפטית למצוא את הדרך, ולהתמודד מול התופעה. כאמור, מדובר בתופעה חוצה גבולות שמציבה שאלות משפטיות שונות, כמו היכן יש להעמיד לדין אדם שגר במדינה זרה וביצע מעשים מגונים דרך האינטרנט באזרח ישראלי? כמו כן עולה השאלה, אם יש להתייחס לביצוע מעשים מגונים באינטרנט ללא מגע פיזי באותה החומרה, כמו ביצוע עבירות מין רגילות. דילמה אחרת הינה בהגדרת אונס כמעשה בעילה הכולל חדירה לאברי הגוף באמצעות איבר מין, איבר גוף או חפצים. כלומר, האם שכנוע של הקורבן להחדיר חפץ אל איבר מינו ומבלי שהנאשם נוכח בחדר, אינו נחשב כאונס ונשאר רק תחת הגדרה של מעשה מגונה.

רשת האינטרנט מציבה אתגרים חדשים בפני המחוקק ובתי המשפט. עליהם לתת מענה ראוי ועדכני לעבירות מין ולמעשים מגונים הפוגעים קשות בקטינים, וממשיכים ללוות אותם עוד שנים רבות לאחר מכן. לתופעה המצערת חייב המחוקק לספק מענה מרתיע, הולם ומדויק שיבלום את המשך התפשטותה ברשת.

הכותב הוא עורך דין פלילי אסף דוק, בעליו של משרד עורכי דין המתמחה בעבירות מין.

באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully