וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי וכיצד מגישים טענת פרעתי?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

14.5.2015 / 0:14

חייב שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, והסדיר את חובו, רשאי להגיש טענת פרעתי לרשם ההוצאה לפועל, כדי לסגור את התיק ולסיים את הליכי הגבייה שננקטו נגדו. על טענת פרעתי בכתבה הבאה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

אחת הדרכים לגבות חובות, כגון שיקים חוזרים, סכום שנפסק בבית משפט, שטר חוב שלא מומש, או תשלום עירבון, היא באמצעות פתיחת תיק נגד החייב בלשכת ההוצאה לפועל. במסגרת הליכי הגבייה החייב מקבל אזהרה, שלפיה הוא נדרש להסדיר את חובו בתוך 20 יום.

אם תוך פרק זמן קצוב החייב אינו מסדיר את החוב, הזוכה רשאי לפנות לראש ההוצאה לפועל ולבקש להפעיל נגדו סנקציות והליכי גבייה, לרבות התייצבות לחקירת יכולת, עיקולים, הגבלות על חשבון הבנק, צו עיכוב יציאה מהארץ, וכדומה.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום הסדר חוב לחץ/י כאן

חייב שנפתח נגדו תיק ופרע את החוב, רשאי לפנות לרשם ההוצאה לפועל ולהגיש בקשה באופן עצמאי. את הבקשה יש להגיש רק לאחר פירעון החוב, תוך 21 יום ממועד מתן האזהרה ואליה יש לצרף הוכחה לתשלום החוב.

לדוגמה: שוכר דירה הפר את תנאי החוזה, ובעל הנכס מבקש לממש את שטר הערבות באמצעות פתיחת תיק בהוצאה לפועל, בגין אי פינוי הדירה בתום מועד השכירות, או חשבונות שלא שולמו. אם במהלך תקופה זו השוכר פינה בינתיים את הנכס, או הסדיר את כל חובותיו, הוא יכול לפנות באופן עצמאי לרשם הוצאה לפועל ולהגיש טענת פרעתי, כדי לסגור את התיק ולעצור את ההליכים שננקטו נגדו.

איך מגישים את טענת פרעתי?

את הבקשה לטענת פרעתי כותבים על גבי טופס בקשות החייב של ההוצאה לפועל. במסגרתה יש לפרט בצורה משכנעת מהן הנסיבות שבהן נפרע החוב ולצרף כל מסמך או ראיה המוכיחה את פירעון החוב, כמו צילום קבלות, צילום חשבון המוכיח כי הסכום שולם וכדומה.

הבקשה נשלחת לראש ההוצאה לפועל והוא דן במקרה וקובע אם החייב אכן הסדיר את החוב, והאם ניתן לסגור את התיק שנפתח נגדו. כדי למנוע נקיטת הליכי גבייה עד שתתברר הטענה, ניתן להגיש בנוסף בקשה נפרדת לעיכוב הליכים עד להכרעה.

חובת ההוכחה בטענת פרעתי מוטלת על גבי החייב, ובתיקים שנפתחו עקב פסקי דין, הוא רשאי לטעון רק לגבי חובות שנפסקו לאחר הדיון המשפטי, כלומר הוא אינו יכול לטעון במסגרת הבקשה טענות שהיה עליו לטעון במהלך המשפט.
הנסיבות שבהן ניתן לטעון פרעתי הן כאשר פסק הדין בוצע במלואו או בחלקו, כאשר קיימת טענה לגבי הסכם שהופר, במקרה של קיזוז חובות אם אצל הזוכה קיים חוב כספי לחייב, או אם הזוכה התחייב לספק שירות תמורת התשלום ולא עמד בהסכם.

אם ראש ההוצאה לפועל קיבל את טענות החייב וראה הוכחות ממשיות, הוא יכול להורות על סגירת התיק. אולם אם הטענה נדחתה, החייב נדרש להתייצב לחקירה בבית משפט תוך 21 יום. ערעור על הפסיקה ניתן להגיש בבית המשפט המחוזי ולהמשיך שם את הטיפול בהסדר החוב. כדי לסגור את התיק ולא לגרור הפרשי הצמדה וריביות, מומלץ לפני הגשת הבקשה לטענת פרעתי או הגשת ערעור להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום זה.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • חוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully