וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוח החדשה של הפסיכולוגיה המודרנית

זירת היועצים בשיתוף קובי שם טוב, מאמן הוויתי

21.5.2015 / 0:04

קפיצה אבולוציונית בהתפתחות הפסיכולוגיה המודרנית מכירה ב"רוח" כצלע השלישית והמהותית בקיום האדם שהובחן עד כה לגוף ולנפש. ד"ר רות אנגל אלדר, מהראשונים בארץ שזיהו את השינוי בתפיסה ואת ההכרה ברוח מספרת כאן על התחום החדש

פסיכולוגית. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

לעיתים נדירות אנחנו זוכים להביט מקרוב בתהליכים אבולוציוניים העוברים על המין האנושי ומזהים את התזוזה שמקדמת אותנו לשלב גבוה יותר בסולם ההתפתחות. מקובל לחשוב שהתפתחות אבולוציונית היא למשל, השלב בו ירד קוף האדם מן העץ והחל ללכת, או השלב בו נוסף הדיבור למגוון היכולות שלנו כגזע אנושי. שינויים אלה לקחו בוודאי אלפי שנים ובלתי ניתן היה לזהותם תוך כדי התהליך. אלא שיש גם מה שנקרא – "קפיצה אבולוציונית". סוג של אירוע בודד, שבעקבותיו התקדם האדם במעין דילוג לעידן חדש. כזו היא המהפכה החקלאית, שהביאה להתרבות מאסיבית של האנושות, כך המצאת הגלגל והמצאת הכתב והדפוס. לאחת הקפיצות הללו אחראי, למשל, אלברט איינשטיין שהתמורות שיצר בתחום המדע והטכנולוגיה סימנו מהפך, רבולוציה במחשבת האדם ו"קפיצה אבולוציונית".

קפיצה, מהפך ורבולוציה דומה מתרחשים כיום, בתחום הרוח והיא הולכת ומוטמעת במחשבת האדם ובתודעה האנושית בדמותה של ה"רוחניות" המתפשטת וחודרת למרקם המקיף של חיי האדם ומתחילה להיספג כחלק אינטגראלי בכל תחומי החיים המקיפים אותנו. התהליך באיבו וגם אם קשה לנבא את עקומת השינוי שכבר מתרחש ברור לנו שהפנמתה עתידה לשמש שלב קריטי באבולוציה האנושי גם אם מוקדם לחזות את תוצאותיה.

לפרטים נוספים לחץ כאן

התחום בו מדובר שייך לעולם הפסיכולוגיה שהתיימר לשמש מדע ל"רפואת הנפש" במקביל לזה של הגוף ועל כן הגביל את קיום האדם והווייתו ל"גוף ונפש" תוך הדחת המימד הרוחני שבו. החברה הסתגלה מאז והפנימה את התחום "פסיכולוגיה", "פסיכולוג", "טיפול פסיכולוגי".
הצעידה בעקבות התפתחותו של התחום מובילה אותנו כיום למשנה ולתורה המתפשטת בעולם בדמות הפסיכולוגיה והתרפיה הרוחנית/ הטרנס - פרסונאלית".

לפיכך, התרגשתי מאוד כשנחשפתי למרכז שהקימה בישראל ד"ר רות אנגל אלדר, "המרכז לפסיכולוגיה ולתרפיה רוחנית" שבפרדס חנה, מקום שהולך ומתברר כאזור בו מתקבצים בשנים האחרונות מטפלים ומדריכים רוחניים מסוגים שונים והמרכז הזה בולט במקום כמגדלור המשרה את אורו על הסביבה כולה ומהווה מוקד משיכה לאלה שמזהים את הפריצה החלוצית גם בארץ והמבקשים להיות חלק ממנה.

ד"ר אנגל אלדר מגיעה מתחום הפסיכולוגיה המסורתית. היא פסיכולוגית מוסמכת, ד"ר לפסיכולוגיה קלינית ולחינוך מיוחד, פסיכותרפיסטית ומחברת הספר "כוחה של הרוח, פסיכולוגיה ותרפיה רוחנית".

את המפנה בחשיבה ובקריירה שלה עשתה כשנתקלה בשאלות כמו: מה מביא אצן מרתון לסיים את המרוץ למרות מגבלות הכוח הפיזי? מה הביא את גלעד שליט לשרוד בשבי החמאס ולחזור שפוי? מה משאיר אימא חולת סרטן סופנית לשרוד בניגוד לתחזיות הרפואיות עד לבר המצווה של בנה ואז ללכת לעולמה? מהי התעלות? איך להבין את ההשראה, הרצון והיצירתיות ותופעות אחרות כטלפתיה ואינטואיציה"
אם נפנה להיסטוריה ולכתבים קדומים, כמו התנ"ך, הברית החדשה והקוראן נמצא ש"רוח האדם" ו"רוח הבורא" שזורים בין דפיהם. אחת ממטבעות הלשון השגורות בפינו היא ה"רוח", 'רוח קרב','נפל ברוחו' . מהי הרוח ומה משמעותה עבורנו?"

לדברי אנגל אלדר, "בני האדם זנחו את מימד הרוח ואף ראו בו כמצוי בתחומם של "תימהונים" משום ההחדרה המסיבית של תפיסה מדעית בחברה שהפכה את ה"מדע" ואת ה"טכנוקרטיה" בהתעצמות גוברת והולכת, מאז סוף המאה ה- 19, לערך עליון המשמש מצפן להתנהלות של החברה האנושית. המדע שביסודו חשיבה "רציונאלית", מטריאלית, ניתנת להוכחה אמפירית ,ארצית, מוחשית קיבע את המחשבה האנושית ותפס את מקומה של הרוח".

פני החברה השתנו. העולם הפוסט טכנולוגי רתם לתוכו את טובי המוחות ודאג לסננם כבר משלב מוקדם זאת כל עוד שירתו את צורכי החברה.הישגים ,מצוינות, קדמה מדעית טכנולוגית הנם ממדדי הקדמה והערך של החברה, החינוך והפרט.

התוצאות לא אחרו לבוא. החברה האנושית המערבית זכתה אומנם ליתר רווחה פיזית וכלכלית אך נותרה עם חסר במשמעות לקיומנו "פה ועכשיו". גורלם של אלו שלא עמדו במרוץ נחרץ לדיכאון, ייאוש, תחושת כישלון ועליה במקרי אובדנות. כמעט בכל מימד חברתי אבד הרובד הרוחני - בזוגיות, בקהילה, בחברה וגם ברמה העולמית.

ההתעוררות הרוחנית שהחלה להתרחש בקצב מואץ גם בעולם המערבי הפכה לתהליך דינאמי –הכרחי ומתבקש. אוניברסיטאות פתחו שעריהן ללימודים ולהכשרה של מורים רוחניים, מרכזים רוחניים מתפשטים ברחבי העולם ובקרב הצעירים אנו עדים לתופעה של "חיפוש משמעות" במזרח הרחוק שם הרוחניות נותרה כמסד בתרבות.

לאחר שש שנות מחקר והתעמקות בנושא רוח האדם, הגיעה ד"ר אנגל אלדר למסקנה שרוח האדם מורכבת מארבעה אלמנטים: כוח (אנרגיה), אהבה, אור ויצירתיות. וזו, לדבריה, הקפיצה שעושה כעת הפסיכולוגיה כשהיא באה לנתח, לעזור ולטפל בבני האדם. מה שהחל בפסיכואנליזה של פרויד והמשיך בפסיכולוגיה ההומניסטית מגיע כעת לשלב הפסיכולוגיה הטראנס פרסונאלית, המכירה גם ברוח כאחד המרכיבים בקיומו של האדם. זה היה הבסיס להקמתו של "המרכז לפסיכולוגיה ולתרפיה רוחנית", בראשו היא עומדת, ומהווה פלטפורמה ייחודית בארץ בכל הנוגע לטיפול, הכשרת מטפלים ומדריכים וחשיפת התחום החדש לציבור כולו. לדבריה: "יש ספקטרום אדיר של השלכות להתפתחות התחום הזה וההכרה בו, הוא נוגע הרבה מעבר למי שבא לטיפול, וההשפעות שלו יהיו ברמה חברתית, בינלאומית ועולמית".

לפרטים נוספים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully