וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה מבחן עברו כל המתופפים הבכירים בעולם?

זירת היועצים בשיתוף בית ספר אוקטבה

10.7.2015 / 14:07

כל המתופפים הגדולים בעולם עשו מבחן תיאוריה במוזיקה? "אין דרך להיחשב למתופף מוביל מבלי לשלוט בשפת המוסיקה", אומר המאסטר העולמי דייויד ריץ' שמלמד כרגע בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוזיקה זה קודם כל קצב וקצב זה בעיקר תופים. מתופף טוב יכול להיות עמוד התווך של ההרכב המוזיקלי שלו ולהחזיק את היצירות לכל אורכן. יחד עם זאת, גם המתופף וגם התופים הם גם יוצאי הדופן בכל הרכב ולהקה. המתופף נחשב תמיד למשוגע של הלהקה, וחלק גדול מהמתופפים עושים את העבודה שלהם מבלי לקרוא תווים. הם מכירים את המקצבים השונים, שולטים בהם ומשתלבים בקלות בהרכב גם מבלי להכיר את שפת התווים של שאר הכלים. כל זה טוב ויפה עד שהמתופף מגיע לרמה מסויימת, גבוהה ככל שתהיה ושם הוא בהכרח נעצר. על מנת להיות מקצוען במאה אחוז ולהפוך למתופף מושלם, עליו להכיר גם את החוקים והתיאוריות המוזיקליות הקלאסיות, לדעת לקרוא ולכתוב תווים, ולשלוט בכל אלה ברמה של שאר הנגנים בהרכב.

אופיר ונדר הוא מורה לתיאוריה ופיתוח שמיעה, קלידן ומלחין. הוא מרצה בכיר בתחומים כמו תזמור ועיבוד והוא מלמד בבית הספר לתופים "אוקטבה", שנפתח לאחרונה במרכז ת"א, בהנהלת שלומי טוויג. "מוזיקה זו שפה כמו כל שפה", מסביר ונדר, "כמו עברית, כמו אנגלית וכמו מתמטיקה. יש לה חוקים ודקדוק, מילים ומשפטים, היא התפתחה לפני מאות שנים והיא מתקדמת כל הזמן. כמו בכל שפה יש לה דיאלקטים - בלוז, ג'אז, אנדלוסי - ויש לה גם סלנג. ובניגוד לשפות שונות שאי אפשר לשוחח בהן אם אינך מכיר את שתיהן, במוזיקה כאשר שתי שפות נפגשות, נוצר משהו שלישי, שמתחבר ויוצר הפריה ופוטנציאל ליצירה חדשה. מהבחינה הזו, ישראל היא מקום נדיר של מפגש תרבויות עולמי, המשלב סגנונות מוזיקליים רבים, ויוצר ביניהם סינתזה חדשה, המאפיינת את המוזיקה הישראלית".

לפרטים נוספים לחץ כאן

ונדר מלמד את שפת התיאוריה המוזיקלית בבית הספר לתופים "אוקטבה", כחלק מהגישה ההוליסטית של המוסד, המבקש להעניק לתלמידים גישה שלמה לעולם התופים והמוזיקה ולהפוך אותם למתופפים שלמים יותר. "מרבית התלמידים שבאים אלינו, גם אם יש להם ידע מוקדם וגישה נכונה לתיפוף, חסרים ידע תיאורטי במוזיקה ובתווים", אומר ונדר, "ולימודי התיאוריה נותנים להם זווית רחבה יותר על תפקידם כמתופפים והופכים אותם לשווים עם שאר חברי הלהקה, שמנגנים על כלים אחרים ובהכרח מכירים את החומר התיאורטי טוב יותר. זה מאפשר להם לא רק להבין לעומק את המוזיקה שחברים אחרים בלהקה כותבים, אלא גם לכתוב מוזיקה בעצמם.

תלמידים צעירים שמגיעים אלינו עושים זאת פעמים רבות על מנת לצבור ידע ולהתקבל, נניח ללהקה צבאית, או ללימודים במוסדות מוזיקה אקדמיים, ולשם כך הם יצטרכו גם ידע תיאורטי, כחלק מתנאי הקבלה. למרות שמקובל לחשוב שתופים, בפני עצמם, לא מחזיקים ללא ההרכב המוזיקלי שלצידם, המתופף המושלם יודע להחזיק יצירה מוזיקלית גם לבדו. ג'ון בונאם נותן סולו תופים בלתי נשכח של רבע שעה ב'מובי דיק' ורינגו סטאר גם הלחין שירים".

שיעורי התיאוריה של ונדר מהווים השלמה לשיעורי התיפוף ב"אוקטבה", שם המורה המוביל הוא דייוויד ריץ', מאסטר בינלאומי ללימוד תופים. ריץ' הגיע לישראל מארה"ב והביא איתו את שיטת הלימוד האמריקאית, הוסיף עליה את הידע והניסיון רב השנים שלו, ובנה מתודת לימוד יחודית. הוא לימד בישראל כבר משנות ה-70 וטובי המתופפים בארץ עברו תחת ידיו. הוא בן 75, בעל טביעת עין נדירה לזיהוי כישרונות ויכולת ליצור קשר אישי עם כל תלמיד, ולהעביר לו את הידע בצורה המתאימה במיוחד בשבילו.

בזכות קשריו של ריץ' למוסדות המוזיקה האקדמיים בארה"ב, יכולים התלמידים המצטיינים ב"אוקטבה" לקבל מילגה ללימודים מוזיקליים במכללת בארקלי (בוסטון) ובבית הספר ללימוד אומנויות הבמה "ג'וליארד" (ניו-יורק), שם הוצע בעבר לריץ' לנהל את מגמת התופים. הלימודים ב"אוקטבה" מתאימים לכל הרמות, נעשים באווירה תומכת ואוהבת ועם תוצאות מיידיות, ולרשות התלמידים עומד חדר חזרות ללא תוספת תשלום.

לפרטים נוספים

בסרטון המצורף - אופיר ונדר (קלידים, שירה) ושלומי טוויג (תופים, שירה) משתפים פעולה במופע מחווה ל"אבי רואד" של הביטלס עם סימפונט רעננה, הריבולברז וירמי קפלן בניצוחו של גיל רווה

  • עוד באותו נושא:
  • תופים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully