וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי מתאימה הפסיכולוגיה הטראנס-פרסונאלית?

זירת היועצים בשיתוף ד"ר רות אלדר

29.7.2015 / 23:42

עולם טיפולי הנפש עובר בשנים האחרונות מהפך, הרואה באדם מכלול של גוף, נפש ורוח. בנוסף לכלים המוכרים, נעזרים המטפלים החדשים גם בכלים המאפשרים להם לראות "דרך" המטופל. ד"ר רות אנגל-אלדר מפזרת את הערפל סביב הגישה החדשה

פסיכולוג ומטופלת. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

הפסיכולוגיה הטראנס-פרסונאלית על ענפיה השונים, או כמו שלעיתים היא נקראת "הפסיכולוגיה הרוחנית", היא קפיצת מדרגה בתחום טיפולי הנפש. כשמה, טראנס-פרסונאלית, היא רואה מעבר לאישיות ומכירה באדם כמכלול של גוף, נפש ורוח. השינוי שהיא מביאה איתה הוא ההכרה ברוחו של האדם כחלק בלתי נפרד מהמכלול של מי שהוא אנחנו. ד"ר רות אנגל-אלדר, מי שהקימה את המרכז לפסיכולוגיה הרוחנית שבפרדס חנה, היא דוקטור לפסיכולוגיה, פסיכולוגית, מרצה באקדמיה ובעלת נסיון של שנים בטיפול ובהדרכה. אנגל-אלדר היא מחלוצות המטפלים בישראל שאימצו את הגישה הטיפולית הטראנס-פרסונאלית, מבלי לזנוח את היסודות מהם היא הגיעה - הפסיכולוגיה המודרנית הקלאסית.

- אני מבין שאני צריך טיפול פסיכולוגי, אבל אם זה ככה איך אני יודע אם אני צריך פסיכולוג רגיל או רוחני?

אנגל-אלדר: "אין דבר כזה פסיכולוג רגיל. הפסיכולוגיה המוכרת לנו הדיחה את מימד הרוח מקיומו של האדם. השלב ההולך ומתגבש בתחום הפסיכולוגיה הוא החזרת הרוחניות, הרואה באדם גוף, נפש ורוח. אתה יכול בהחלט להיוועץ בשאלות של זוגיות עם מטפל משפחתי, או להיעזר בפסיכולוגים האמונים על שיטות שהוכיחו עצמן כיעילות כגון ה-CBT (טיפול קוגנטיבי התנהגותי), שגם היא מהפכה התורמת בטיפול בכפייתיות ובהפרעות קשב. הפסיכולוגיה האקטואלית תיתן את חותמה בצורה מקפת לא יאוחר מבעוד מספר שנים, ולאחר תהליך של שינוי והפנמה מחדש של אופי התחום".

לפרטים נוספים לחץ כאן

- איך אני בכלל מוצא פסיכולוג רוחני, התחום הזה מוכר במשרד הבריאות?

"פסיכולוג הנעזר בכלים מטא-פיזיים חייב לבוא מתחום הפסיכולוגיה או הפסיכותרפיה, משם הוא מקבל כלים יעילים ביותר להתערבות במצבי חרדה, פאניקה, דיכאון או התקף פסיכוטי, כך שעל פניו הם כולם "מוכרים". מצאתי שלאחר פרסום ספרי 'כוחה של הרוח' באתר פסיכולוגיה עברית, מספר רב של פסיכולוגים יצר עמי קשר על מנת לספר שלמעשה הם עובדים בגישה זו. אם היה נערך מחקר, אז שליש מהמטפלים מצאו כך את ה"נישה" שלהם לטיפול. הפסיכולוגיה היונגיאנית קרובה מאוד לרוחנית, בהיותה מעוגנת ומקבלת את רוח האדם".

- ואיך אני יודע שהפסיכולוג שמטפל בשיטה הטראנס-פרסונאלית מתאים לטפל בדיוק בבעיה שלי?

"אין כאן 'בדיוק'. ישנה בעיה ויש לטפל בה. פסיכולוג אמין יספק את התשובות אם הוא מתאים לטיפול בקושי או שיש מי שהתמחה טוב ממנו בתחום. לדוגמא, אם לילד של יש קשיים לימודיים, או שאתם מתקשים באינטראקציה עמו, עדיף לפנות לפסיכולוג חינוכי. ברור שתפנה ליועץ תעסוקתי במה שנוגע לעבודה. אולם כל התחום הקליני-נפשי - חרדות, דיכאונות, מצבים של אובדן דרך ומשבר - כל אלו הם בתחום המטפל הקליני. במקרה זה, לדוגמא, כד"ר לפסיכולוגיה קלינית וכמי שמאתגרת את הכלים הפסיכואנליטיים, אני נעזרת בכלים מהפסיכולוגיה עם יכולות מטא-פיזיות או טראנס-פרסונאליות, החורגות מעבר למימד הגשמי של האדם. אלה הכוחות שמעבר ושהוכחו מדעית באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת, המראה לנו את האדם כמעגלי אנרגיה. סריקות מוח וצילום ברזולוציות גבוהות מתעדים את ה"אנרגיה" העוטפת את האדם. אוניברסיטת פרינסטון עורכת בקביעות מחקרים בתחום ואני עוקבת ונעזרת בקביעות בחומרים שיוצאים לאור. אנחנו בעיצומו של מהפך בגישה.

- כל העניין הרוחני הזה, נשמע לי קצת מיסטי וגם לא הייתי אף פעם אצל פסיכולוג. אולי כדאי ללכת קודם לפסיכולוג רגיל ורק אם זה לא יעזור לי אני אחפש תשובות רוחניות?

"אתה לא מחפש תשובות רוחניות. אתה מחפש פתרון לבעייה בה אתה שרוי. במפגש עם פסיכולוגית כמוני ורבות אחרות מהתחום, כמו פרופ' מייזלס, תגלה שכולנו נעזרים גם בתחום התקשור. למעשה, במפגש ראשון אנו "רואים דרך" המטופל, ובמקום לעבור עשרה מפגשים כשהאדם מחפה ויוצר מיסוך של הגנות על הפרשנות של הסטוריית האירועים שהתרחשו בחייו, אנו רואים את הכל בבירור. לכן די במפגש אחד כדי להבין האם אתה במקום הנכון".

- זה קשור לדת או אמונה, מה רוחני בזה?

"זה קשור בעיקר לאמונה. הפסיכולוגיה הרוחנית משותפת מעצם הגדרתה לכל הנבראים בצלם, כמו שכתבתי בספרי: "הדמוקרטיזציה של החברה ומחשבת האדם היא בכינון מחדש של רוח האדם".

- ואני צריך להאמין ברוחניות כדי שטיפול כזה יצליח לי?

"אתה צריך רק להשתחרר מהפחד. אין צורך להגיע למפגש כזה עם שום מטען של אמון או חוסר אמון ברוחניות. ההתנסויות שתעבור הן המבחן האמיתי וכבר במפגש הראשון תיחשף לעוצמה הגנוזה בגישה".

לפרטים נוספים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ד"ר אלדר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully