וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה טובה לאנשי קבע שנפצעו במהלך השירות

זירת היועצים בשיתוף עו"ד אלי סבן

31.7.2015 / 0:10

על פי הצעת חוק חדשה, איש הקבע שנפצע במהלך שירותו בצה"ל יכול לקבל מהמדינה פיצויים בסך של מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים במסגרת הגשת תביעה אזרחית נזיקית. עו"ד אלי סבן מסביר

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

רב סמל בכיר אשר, טכנאי בצה"ל, כבר ראה את המוות מול עיניו יותר מפעם אחת. במלחמת לבנון השנייה נפל טיל מטרים ספורים מהנקודה שבה עמד, ובעופרת יצוקה שרקו כמה כדורים מעל ראשו. השבוע ירדה לנגד הוותיק אבן מהלב. אבן? סלע. הוא קרא את הצעת החוק החדשה לקביעת אמות המידה להכרה בנכי צה"ל והתקשר אלי בהתרגשות. "אם המחלה תחמיר, יהיה מי שידאג לי", אמר. הוא צדק. איחלתי לו בריאות ותפילה שהתסמינים שהופיעו - ייעלמו באחת.

אשר, כמו רבים מקציני ונגדי צה"ל, עשה ועודו עושה רבות למען ביטחון המדינה. התפקיד לא משנה, גם לא צבע הכומתה. הם החומה האנושית של המדינה. התנאים שלהם לא דומים לאף אחד אחר. לכן כאשר על הפרק היו מונחות מסקנות ועדת גורן, אשר ואלפי מחבריו חשו שהמדינה הולכת לבגוד בהם ובגדול. על פי התכנון המקורי, איש קבע ייזרק לביטוח לאומי בכל מקרה של חבלה או מחלה, ימלא מיליון טפסים בדיוק כמו כל אזרח ויקבל בסוף כמה פרוטות על 25 שנות שירות במהלכן בקושי ראה את ילדיו.

לאור החשש הזה, פניתי לפני חודשים ספורים לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון, והבעתי בפניו, את התחושות של הקצינים והנגדים: "קיימת בין אנשי הקבע לבין המדינה, ברית לא כתובה, המחייבת אותם לעשות כל שניתן להצליח בתפקידם ואת המדינה לסייע להם, בעת מחלה או פגיעה באופן מרבי...", ציינתי גם את העלול לבוא כרמיסה גסה של הברית הזאת. על אובדן היכולת של אותם לובשי מדים לקבל טיפול ראוי והולם. התשובה לא איחרה להגיע ובה היה ניצוץ של תקווה. השר היה ער לעיוות.

הצעה החוק שהונחה כעת על השולחן יכולה בהחלט להפיג את החששות של אשר וחבריו. ראשית, החוק, במתכונתו הנוכחית, משאיר לאנשי קבע את האפשרות להגיש תביעה בגין חלק מהמחלות, לדוגמא פוסט טראומה. כך גם במקרה של חבלה, למשל בתאונת דרכים במדים, החוק קובע שיש לאיש הקבע אפשרות לקשור בין האירוע לשירות הצבאי ולקבל הכרה. למעשה, מטרתו של החוק כעת היא מחד לצמצם את מספר התביעות ויחד עם זה לבחון כל מקרה לגופו ולאפשר עדין להגיש תביעות בנסיבות שונות.

שנית וזאת הבשורה, שבגינה התקשר אלי אשר בהתרגשות, היא שאיש קבע שלא יוכל להגיש תביעה לפי חוק הנכים, תהיה בידיו האפשרות לפנות לביטוח לאומי ולאחר ההכרה, להגיש לראשונה תביעה אזרחית נזיקית כנגד המדינה, בדומה לאפשרות העומדת כיום בפני אזרח הנפגע בעבודה.

המשמעות היא כי איש הקבע יכול לקבל פיצויים של מאות אלפי שקלים ובמקרים מסוימים אף מיליוני שקלים, סכומים גבוהים הרבה יותר מאשר היה מקבל בתביעה על פי חוק הנכים הקיים כיום. מכאן, שאשר, אם חלילה מצבו יחמיר, יוכל לקבל סכום כסף הוגן והגון כדי לטפל במחלה ולחיות בכבוד. זה מה שחשוב, פחות מההגדרה האם הוא 'נכה צה"ל' או לאו. ערכית, מישהו עשה פה סדר. כלכלית? ממש לא בטוח. המצב החדש עשוי להביא לגל תביעות נגד משרד הביטחון, מה שעשוי להגדיל את היקף ההוצאות עבור לנכים בעקומה חדה כלפי מעלה. והעיקר, אשר תהיה בריא.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • פציעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully