וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללמוד לתופף כמו הגדולים ביותר

זירת היועצים בשיתוף בית ספר אוקטבה

12.8.2015 / 15:34

תומר צדקיהו, יהב ליפינסקי ונתי אוחנה מספרים על תחילת הקריירה ולימודי התופים אצל המאסטר דייוויד ריץ', שמלמד היום בבית הספר אוקטבה. "ריץ' יודע לתת לתת את הבסיס שעליו תבנה את מי שאתה", מספר צדקיהו. "הוא שינה לי את כל הנגינה. הוא הציל אותי", מוסיף ליפינסקי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דייויד ריץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלב תל אביב, בצומת הרחובות איבן-גבירול וקפלן, שוכן בית הספר לתופים "אוקטבה" ושם, בקומת המרתף המנותקת מרעשי הרחוב, נמצאת ממלכת לימוד התופים שהקים שלומי טוויג. המקום ממגנט אליו תלמידים רבים, החל מגילאי שבע ועד למתופפים בוגרים שמבקשים להתפתח ולהתקדם, אבל ותיק הדמויות במקום הוא המורה המיתולוגי לתופים דייוויד ריץ' (75), שגידל דורות של מתופפים, בארץ ובעולם.
כשהחליט שלומי להקים את "אוקטבה" הוא רצה לצידו ריץ'.

"אני מאמין בשיטה שלו", אומר טוויג, "כי היא עבדה גם בשבילי". ריץ' הוא מאסטר של לימוד תופים וכבר ב-1982 לימד בארץ ב'מטרונום'. יש לו שיטת לימוד יחודית ומתופפים רבים חייבים לו את הקריירה שלהם ובהם תומר צדקיהו, יהב ליפינסקי, ונתי אוחנה, שמספרים כאן על תחילת דרכם ועל המפגש שלהם עם דייוויד ועם לימודי תופים.

תומר צדקיהו, המוכר בשם הבמה שלו תומר זי, הוא מהמתופפים הישראלים מצליחים ביותר היום. הוא הצטרף ללהקת בלאקפילד עם עזיבתו של המתופף הקודם, כריס מייטלנד ב-2004. בנוסף לפעילותו בלהקה היה גם חבר בלהקת "אפרת" ובהרכב המלווה את התכנית The Voice ישראל. צדקיהו ניגן גם באלבומים כמו "קצת אחרת" של רוני דלומי, "שלום לאמונות" של מירי מסיקה, "LIVE" של אביב גפן וכן בתוכנית רוקדים עם כוכבים. הוא אחיו של המוזיקאי ניר צדקיהו.

לצפייה בגלריית אמנים לחץ כאן

"את מערכת התופים הראשונה קיבלתי בגיל 11", מספר צדקיהו, "אחי היה מתופף ככה שנחשפתי לתופים בגיל מאוד צעיר. הייתי מאוד פתוח וניגנתי רוק, פאנק ופיוז'ן וההעשרה המוזיקלית התעצמה תוך כדי הסגנונות שיצא לי לנגן. על ריץ' אני יכול להגיד שלא משנה מה הסטייל וההעדפה שלך, הוא יעזור לך לבנות את מי שאתה, דרך תרגילים מעולים וזיכרון פנומנאלי. הוא יודע לתת את הבסיס שעליו תוכל לפתח את עצמך. דיוויד עצמו הוא ג'אזיסט, אבל יש לו את היכולת לזהות את התלמיד שנמצא מולו וליילד ממנו את מי שהוא. הוא מורה מאוד מיוחד. הטיפ שלי לצעירים: להתאמן ולהתאמן וכל תרגיל לבצע קודם כל לאט לאט ואז להיכנס לזה. חוץ מזה, יש היום שפע של אינפורמציה באינטרנט. מה שלא היה בזמני. מומלץ להיחשף לכל האינפורציה ולהשתמש בה".

יהב ליפינסקי, המתופף של "היהודים": התחלתי לנגן בגיל 12 על תוף יחיד ושני מקלות שהורי קנו לי ומדי פעם לקחתי שיעורים אצל המורה בקיבוץ. למדתי בעיקר לבד ולריץ' הגעתי מאוד מאוחר, בגיל 19, כשניגנתי עם בתחילת הדרך של 'היהודים' בחדר חזרות ליד הסטודיו שלו. למדתי לפני כן אצל ניר צדקיהו, שכל הזמן המליץ לי ללכת לריץ', ואז נפגשתי עם אחיו, תומר, ששוב שלח אותי אליו. ריץ' שינה לי את כל הנגינה. ממש הציל אותי. עד אז נלחמתי עם הנגינה ובמלחמה נפגעים וסובלים. הוא הורה לי להגיע יום יום ונכנסתי לתהליך למידה קיצוני של כמעט חצי שנה, כמו טירונות. יום אחד שיעור וכל השאר אימונים, כאשר ריץ' עוקב ומסתכל ומעיר ומלמד. הוא בנה תכנית שמתאימה בול בשבילי. אין מורים כאלה, ככה לימדו פעם בארה"ב. כל התשוקה לתופים עלתה לי מחדש כמו לילד. כל האווירה בסטודיו היתה של מוזיקה ותופים שנשמעו מכל חדר. הוא פתר לי את כל הבעיות שהתעסקתי איתם יותר מדי. לצעירים בתחילת הדרך אני ממליץ לשמוע מוזיקה ולנגן, לא לוותר על לימוד תווים ולהתעקש להתפתח גם אם לא הכל בא טבעי".

נתי אוחנה, מתופף ומורה לתופים משדרות, עיר שהצמיחה מוזיקאים רבים, מכונה "השועל" ומנגן בימים אלה עם שרית חדד. הוא משתתף בהפקות גדולות מהשורה הראשונה: בתיאטרון הקאמרי ובאר-שבע ובתזמורת האנדלוסית. הוא ליווה אומנים כמו קובי אוז, מירי מסיקה, חיים צינוביץ', איה כורם ועוד. אוחנה הוא חבר בלהקת "הנוטשים" מהדרום ומלמד תופים בבאר-שבע, שדרות ונתיבות. "כמו כולם גם אני התחלתי לתופף בגיל מאוד צעיר", מספר אוחנה, "ניגנתי על כל מה שעושה רעש וגם על הגוף. בגיל 14 אחי, שגם הוא מתופף, קנה לי את מערכת התופים הראשונה. התחלתי ללמוד אצל ריץ' ואצל אשר פדי, שהשפיע עלי מאוד. בתחילת הדרך ניגנתי הרבה סגנונות, מרוקאי, פופ, רוק. הלימודים הפכו אותי למקצוען. למדתי תווים, עוד סגנונות מוזיקליים ובעיקר למדתי לנגן בקלילות. הטיפ שלי למי שמתחיל זה להאמין ולהתמיד".

"אנחנו מלמדים צעירים החל מגיל שבע", אומר הבעלים של "אוקטבה", שלומי טוויג, "באים גם נערים שלומדים לתופף ומקימים הרכבים צעירים, כאלה לפני גיוס שחולמים להתקבל ללהקה צבאית וגם מבוגרים שמגלים את הצד הזה באמצע החיים ומפתיעים אפילו את עצמם. ההתקדמות היא אישית ויחודית לכל תלמיד. המצטיינים יוכלו לקבל דרכנו מילגה למוסדות מוזיקליים אקדמיים בארה"ב, כמו מכללת 'בארקלי' בבוסטון, או בית הספר ללימוד אומנויות הבמה "ג'וליארד" שבניו-יורק, שם כבר הציעו לריץ' לנהל את מגמת התופים שבאקדמיה".

לפרטים נוספים לחץ כאן

  • עוד באותו נושא:
  • תופים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully