וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי חשוב להשתמש בשירותיו של נוטריון?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

18.8.2015 / 18:54

הנוטריון אחראי על אימות ואישור מסמכים משפטיים שונים כמו צוואה, הסכמי ממון וייפויי כוח. וחתימתו מהווה ראיה מספקת בבית משפט ללא צורך בראיה נוספת. על תפקידיו השונים של הנוטריון בכתבה הבאה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

נוטריון הוא עורך דין בעל הכשרה מתאימה ורישיון לעסוק בתחום ממשרד המשפטים. קיימת הבחנה ברורה בין מקצוע עריכת הדין למקצוע הנוטריון, כאשר המשותף לשני המקצועות הוא ההשכלה המשפטית. תפקידו העיקרי של הנוטריון הוא לבדוק ולאשר מסמכים משפטיים שונים וחתימתו נחשבת כאישור למקוריותו של המסמך שעליו הוא חותם, כדי שהמסמך יוכל להיות כשיר בבתי משפט.

הנוטריון מוסמך לאשר תרגום של מסמכים, לזהות את חתימותיהם של האנשים המתייצבים בפניו, להכין ייפוי כוח, לאמת הסכמי ממון וצוואות ללא צורך בעדים ולערוך מסמכים משפטיים. על פי כללי האתיקה, לנוטריון אסור לאמת חתימתו של אדם אלא אם אותו אדם זוהה, והוא אינו רשאי לאשר נכונות של תרגום אלא אם בדק את נכונותו.

קיימים שני סוגי ייפוי כוח שמחייבים אימות נוטריוני ובלעדיו אינם תקפים. ייפוי כוח ראשון הוא כללי, שמשמש בעיקר בין בני משפחה, זאת כדי לאפשר לילדים לטפל בשם הוריהם מול בהסדרים הבנקים, מוסדות המדינה וארגונים נוספים. ייפוי כוח שני מיועד לביצוע עסקת מקרקעין, כמו בעת מכירה או השכרת דירה, ובין היתר הוא מאפשר למיופה לבצע עסקת נדל"ן בעת שבעל הנכס שוהה בחו"ל.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום נוטריון לחץ/י כאן

ייפויי כוח נדרשים בעת נטילת משכנתא ובעת רכישת דירה מקבלן, המסמכים משמשים עבור הבנק והחברה הקבלנית, מאחר שהפעולות המבוצעות על ידי גורמים אלה הן עסקאות במקרקעין הטעונות רישום בטאבו, ומיופי הכוח הרבים הכלולים במסמכים אינם עורכי דין בלבד, אלא גם נציגים של הבנק או הקבלן. מלבד אישורים אלה נוטריון רשאי לערוך צוואה ולהבטיח את כשרותה, ולאשר הסכם ממון בין בני זוג שנכרת טרם הנישואין או במהלכם, ללא צורך באישור נוסף של בית המשפט.

סמכות חשובה נוספת של נוטריון היא תרגום מסמכים משפטיים לשימוש בחו"ל או בארץ, או בפני נציגות מדינה זרה. הנוטריון רשאי לאשר כי המסמכים המתורגמים מדויקים ומשקפים נאמנה את כוונת המחבר, כמו בעת הנפקת דרכון זר, או שליחת תעודות של מוסדות לימוד מחו"ל. בנוסף בסמכותו לאמת את הזהות של החתום על מסמך לוודא שטוען לחתימה הוא אכן מי שחתם על המסמך, כמו בעת נטילת הלוואה מהבנק.

כדי לבחור נוטריון חשוב לשים לב כי הוא בעל רישיון תקין ופעיל בישראל, נוטריון בעל הכשרה מחו"ל, אינו מכשיר אותו באופן אוטומטי להיות נוטריון בארץ. בנוסף יש לבדוק האם הוא מנוסה בפעולה הספציפית להם אתם נדרשים והוא בקיא באישור הנוטריוני לו אתם זקוקים. במקרה של תרגום, וודאו כי הנוטריון אכן בקיא בשפת המקור של המסמך ובשפה לה נועד התרגום.

חשוב לדעת כי שכר טרחת נוטריון קבוע בחוק והוא אינו יכול לדרוש שכר גבוה יותר. לכן, טרם הבחירה, בדקו דרך האינטרנט או באמצעות פגישה עם מומחים בתחום, מהו שכר הטרחה בעבור השירות שאתם זקוקים לו. כך תדעו למה לצפות ותחסכו מעצמכם דרישת תשלום גבוהה יותר.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • נוטריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully