וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלית בזמן שירותך הצבאי – מהן זכויותיך?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד אלי סבן

1.9.2015 / 13:11

אם בזמן שירותך הצבאי התפרצה מחלת סכרת, לעיתים יש נטייה לראות בה מחלה תורשתית בעיקר אם אחד ההורים חולה במחלה. במקרים שבהם מתפרצת מחלה יש נטייה להסתגר ולהתמודד לבד עם ההלם שבגילוי ועם העובדה שלרוב תלווה אותך המחלה בהמשך חייך

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

עליך לדעת כי חיילים שוטרים ועובדים נוספים של מערכת הביטחון שנפגעו תוך כדי שירותם הצבאי ועקב שירותם הצבאי זכאים לתגמולים, הטבות וזכויות העולות בשיעור ניכר על זכויותיהם של עובדים או נפגעים אחרים במצבם.

אבל לא רק מי שנפגעו בחבלות או תאונות בצבא זכאים להכרה כנכי צה"ל, אלא גם מי שסובל ממחלה שנגרמה או הוחמרה כתוצאה מתנאי השירות זכאי להיות מוכר כנכה צה"ל. לשם כך חלה חובה להראות את הקשר הסיבתי בין תנאי השירות הצבאי לבין המחלה. באירוע של תאונה או חבלה לרוב קל יותר להצביע על קשר כזה אבל לפעמים יש קושי מסוים להצביע על קשר לתנאי השירות.

מדובר בתהליך ארוך ולעיתים ההכרה במחלות היא רק לאחר ערעור על החלטת משרד הביטחון לוועדת הערעורים. החוק הרלוונטי בענייננו הוא חוק הנכים. במהלך השנים ניתן לראות הרחבה ניכרת בהגדרת נכים וחללים של מערכת הביטחון, זאת בעקבות תיקוני חקיקה וגם בעקבות הפסיקה.

הגשת התביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון היא שלב קריטי שכן התובע נדרש לטעון טענות עובדתיות ורפואיות אותן עליו לבחור בתבונה, ולהמציא פרטים שונים אודות תנאי עבודתו על מנת לשכנע בצדקת תביעתו. בפס דין אביאן ניתן לראות כי בית המשפט מכיר גם במחלות שהיו חבויות והתפרצו תוך כדי השירות הצבאי, לדוגמה: סכרת, פסוריאזיס ועוד. והדברים נכונים גם לגבי מחלות על רקע נפשי כמו: חרדה, הלם קרב וכדומה.

אם ברצונך לתבוע את משרד הביטחון אתה חייב לשכנע בדבר קיום הקשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין פרוץ המחלה. אין צורך להוכיח, כי בעת שירותו הצבאי עברת מקרה טראומטי חריג ויוצא דופן, אולם באותם מקרים, שבהם נקבע קיומו של אותו קשר סיבתי כזה, שבו החייל התובע השתתף בפעולות קרביות או בפעילות אחרת קשה ורוויית מתח, או שהשירות היה קשור בפחדים או במתחים ממקור אחר סיכוייו לזכות בתביעה היו גבוהים ביותר .

בכל שאלה או התלבטות - פנה לייעוץ ונעזור לך לתבוע את המגיע לך.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • עורך דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully