וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעתם בתאונת עבודה? כך תקבלו פיצויים

6.9.2015 / 14:16

עובד שנפגע בתאונת עבודה זכאי לקבל פיצויים מביטוח לאומי עקב אובדן הכנסות לפרק זמן של עד 91 יום. בתום תקופה זו יש לפנות לוועדה רפואית של הביטוח הלאומי לקביעת אחוזי נכות

בכל יום עבודה מתרחשות תאונות רבות, לעתים מדובר בתאונת דרכים בדרך אל העבודה או בחזרה ממנה, ולעתים התאונות מתרחשות בתוך מקום העבודה עצמו, כאשר העובדים נחבלים במהלך ביצוע פעילות, נפצעים ממכשירים חדים או נופלים במדרגות.

כל עובד שכיר או עצמאי שמבוטח בביטוח נפגעי עבודה מטעם המוסד לביטוח לאומי, זכאי לקבל דמי פגיעה בגין תאונת עבודה. בנוסף לפיצויים מביטוח לאומי, עובד שכיר רשאי להגיש תביעת נזיקין נגד המעסיק, אולם לשם כך הוא נדרש להוכיח קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לו לבין רשלנותו של המעסיק, כגון: סביבת עבודה מסוכנת, אי מתן הוראות בטיחות, אי הספקת ציוד מגן ועוד.

כדי לקבל פיצויים בגין תאונת עבודה, העובד נדרש לדווח למעסיק על הפגיעה ולגשת לבדיקה רפואית מיד לאחר התרחשות התאונה. יש לאסוף פרטים רבים ככל האפשר אודות נסיבות התאונה ולברר אם היו עדים, כדי שיוכלו למסור עדות במידת הצורך.

90 ימי ההיעדרות הראשונים ישולמו לעובד על ידי הביטוח הלאומי ולא על ידי המעסיק. לכן חשוב להצטייד בטופס 250, ולהגיש אותו לרופא שיעדכן בתיק הרפואי שמדובר בפגיעה בעבודה.

חשוב להדגיש, כי גם אם לא חשים בכאב מיידי חשוב לפנות לבדיקה, ולציין בפני הרופא המטפל כי מדובר בפגיעה שאירעה בעבודה. בתום הבדיקה יש לבקש טופס "תעודה ראשונית לנפגע בעבודה" וסיכום מחלה. את התיעוד הרפואי ואת כל המסמכים הרלוונטיים יש לצרף לטופס התביעה למוסד לביטוח לאומי, יחד עם קבלות על הוצאות נלוות, כמו רכישת תרופות, נסיעות לטיפולים ובדיקות כדי לקבל החזר.

רופא בוחן צילום רנטגן. ShutterStock
הגשת תביעה עד שנה מיום התאונה/ShutterStock

העובד יקבל ימי מחלה על פי החלטת הרופא - עבור שלושת הימים הראשונים של התאונה המעסיק ישלם לעובד 75% מהשכר הקבוע של עובד שכיר, ולאחר שלושה ימים המוסד לביטוח לאומי ישלם פיצויים לפרק זמן שלא יעלה על 90 ימים רצופים, בגובה 75% מהמשכורת.

לעובד עצמאי ישולמו דמי הפגיעה בניכוי 12 ימי ההיעדרות הראשונים, עבור תקופת אי כושר שבו הוא נזקק לטיפול רפואי.
לאחר שהסתיימו 90 היום, זכאי העובד להגיש תביעת נכות למוסד לביטוח לאומי, במסגרתה יעמוד בפני ועדה של מומחים רפואיים, אשר תקבע האם נותרה נכות זמנית או צמיתה, כתוצאה מהתאונה.

למענה משפטי בפורום תאונות עבודה לחץ/י כאן

אם הוועדה הרפואית קבעה דרגת נכות בשיעור של 10% ועד 19%, העובד זכאי לפיצוי חד פעמי מהמוסד לביטוח לאומי ולתשלום עבור הוצאות רפואיות שונות. אם נקבעה דרגת נכות בשיעור של 20% נכות ומעלה, הנפגע זכאי לקצבת נכות חודשית ולשיקום מקצועי כדי לסייע לו להשתלב במעגל העבודה.

מומלץ להגיש את התביעה עד שנה מיום התרחשות התאונה, מחשש להתיישנות ולפגיעה בגובה הפיצוי. אם המוסד לביטוח לאומי דחה את הבקשה להכרה באירוע כתאונת עבודה, העובד רשאי לפנות אל בית דין לעבודה ולהגיש ערעור תוך שנה מיום הדחייה.

הכתבה מאת עורך דין אייל בן ישי באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

זירת היועצים בשיתוף אתר LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully