וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעין העדשה: מהן שיטות הטיפול בקטרקט

7.9.2015 / 15:31

כ-60 אלף ניתוחים מתבצעים בשנה. מהי תופעת הירוד וכיצד היא משפיעה על הראייה שלנו לטווח ארוך? מדריך

קטרקט, או בעברית ירוד, הינה מחלת עיניים נפוצה ביותר, הפוגעת למעשה ביותר ממחצית האוכלוסייה מעל גיל 60 ברמה זו או אחרת. מדובר בעכירות של עדשת העין שתפקידה להעביר את האור ולמקדו על הרשתית ולכן ככל שהעכירות גדלה פחות אור מגיע לרשתית והראיה ניפגמת.

ניתוח הקטרקט, נועד להסיר את עדשת העין העכורה ולהשתיל במקומה עדשה תוך עינית מלאכותית שקופה על מנת לשקם את כשר הראייה שנפגם.

בישראל מתבצעים כשישים אלף ניתוחי קטרקט מדי שנה. כ-40% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלת מקטרקט ברמה אשר פוגעת בראיה באופן משמעותי, והגיל הממוצע כיום לניתוח קטרקט הינו 73.

אבחון הקטרקט נעשה על ידי רופא עיניים בעזרת מנורת סדק, רצוי לאחר הרחבת אישונים, במהלך הבדיקה יראה הרופא העדשה ויוכל להעריך את סוג וחומרת הקטרקט.

אין צורך בבדיקות הדמייה וצילומים לאבחון הקטרקט. יחד עם זאת, לעיתים קרובות יבקש הרופא בדיקות נוספות על מנת לוודא שהקטרקט הוא הגורם היחידי לירידה בראיה. וכן בדיקות הנדרשות לחישוב העדשה שתושתל.

לפרטים נוספים לחץ כאן

אישה זקנה ואישה צעירה. ShutterStock
40% מהאוכלוסיית בני ה-60 סובלת מקטרקט/ShutterStock

הרחבת אישונים

הטיפול היחיד שקיים היום לבעיית הקטרקט הוא פתרון ניתוחי, הניתוח מורכב משני שלבים:
א. הסרת כל תוכן העדשה, תוך שמירה על מעטפת העדשה הטבעית (הקפסולה, או הקופסית)
ב. השתלת עדשה תוך עינית מקופלת בעזרת מזרק) דרך חתך קטן מאוד של מילימטרים ספורים אל תוך אותה קופסית שהושארה.

נכון להיום כמעט כל ניתוחי הקטרקט נעשים כשהמטופל בהרדמה מקומית - בעזרת טיפות חיצוניות, הניתוח עצמו אורך כעשרים וחמש דקות ואינו כרוך בכאב למעט תחושת צריבה קלה.

לפני הניתוח עוברים המטופלים בדיקות מקיפות הכוללים הרחבת אישונים, דימות להתאמת העדשה החדשה וחדות הראייה, במרכז הרפואי מעין מכשור משוכלל ומתקדם אשר מבטיח דיוק רב במדידות.

לפני הניתוח עצמו יש צורך בצום של 4 שעות, אין כל מניעה ואף מומלץ מאד להמשיך ולבלוע תרופות אם המטופל נוטל כאלה ברמה היומית. ולעבור כחצי שעה לפני הניתוח עצמו הרחבת אישונים מלאה.

הניתוח כאמור הינו פרוצדורה בטוחה יחסית שמתחילה בהרדמה מקומית של העין באמצעות טיפות, החדירה לעין מבוצעת דרך חתכים קטנים והיקפיים בקרנית ובכך מופחת מאוד הסיכון לעיוות הקרנית אחרי הניתוח (אסטיגמציה, "צילינדר"), הגורם לירידה באיכות וחדות הראייה, למעשה בשנים האחרונות לא מעט רופאים משלבים במהלך הניתוח טיפול באסטיגמציה, ופותרים שתי בעיות בפרוצדורה אחת.

ניתוחי הקטרקט מתבצעים בשיטת "פאקו" תוך שימוש במכשיר שמאפשר למנתח לפורר את העדשה בתוך העין ולהוציאה דרך חתך קטן מאד. סיכויי החלמה טובים מאד בשל העובדה שמדובר בחתכים זעירים.

"חשוב להבין שכבר למחרת הניתוח יכול המטופל לחזור ולתפקד כרגיל, החל מנהיגה וכלה בצפייה בטלוויזיה, למעט מספר קטן של מגבלות (טבילה בבריכה, איפור או המנעות של כמה ימים מפעילות ספורטיבית) אפשר להחזיר את האור לעיניים בניתוח מהיר ונטול כאבים" מסכם הראל מנור מנהל מרכז רפואי מעין.

לפרטים נוספים לחץ כאן

זירת היועצים בשיתוף פורום ניתוח קטרקט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully