וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעסיק עיכב את המשכורת? ייתכן שאתם זכאים לפיצויי הלנת שכר

8.9.2015 / 10:33

עובד שלא קיבל שכר עד תשעה ימים מהתאריך הקבוע על פי חוזה העבודה, זכאי לקבל פיצויי הלנת שכר. מדריך זכויות

על פי חוק הגנת השכר, המועד לתשלום השכר הוא בתום חודש העבודה, או במועד אחר שנקבע בחוזה העבודה, כאשר בדרך כלל השכר משולם עד העשרה לחודש שבא אחריו, אלא אם הצדדים הגיעו להסכם אחר.

עובד שלא קיבל את שכרו עד תשעה ימים מהמועד הקבוע, רשאי להגיש תביעה בבית דין לעבודה נגד המעסיק בגין הלנת שכר ולקבל פיצויים. מעבר לתשלום הפיצויים, המעסיק צפוי לקבל קנס אשר עשוי להגיע לסכום של עד 35,000 שקל ואף צפוי לעונש מאסר לתקופה של חצי שנה.

ברוב המקרים עיכוב תשלום השכר נובע מקשיים כלכליים של העסק, כאשר המעסיק מעדיף להסדיר בראש ובראשונה את חובותיו לספקים וללקוחות, ודוחה את תשלום המשכורות לעובדיו. עובדים רבים מעדיפים לספוג את העיכוב ולוותר על תשלום השכר במועד, כדי להימנע מעימות עם המעסיק מחשש להרעה בתנאים, או מהפחד לאבד את מקום עבודתם.

למענה משפטי בפורום בית דין לעבודה לחץ/י כאן

ישנם עובדים שאף מגלים הזדהות עם המצב הכלכלי של העסק, במקום לדאוג לעצמם. אולם חשוב לדעת כי תשלום השכר צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של המעסיק, וקשיים כלכליים של העסק, אינם מהווים סיבה לעיכוב משכורות.

על פי חוק הגנת השכר גם כאשר העסק מצוי בחובות, המעסיק נדרש לשלם קודם כל לעובדיו ומדובר בזכות בסיסית, שאסור בשום אופן לוותר עליה.

עובד שלא קיבל את המשכורת במועד הקבוע זכאי לקבל פיצויי הלנת שכר. מטרת הפיצויים היא לדאוג לכך שהעובדים יקבלו בזמן את הגמול עבור עבודתם, ולהרתיע את המעסיק מפני אפשרות של תשלום שכר באיחור.

עבור השבוע הראשון של הלנת השכר, העובד זכאי לפיצויים בגובה של 5% מסכום השכר. ועיכוב של שבוע ומעלה מזכה את העובד בפיצוי בגובה של 10%, בתוספת הפרשי הצמדה של 20% על הסכום הכולל.

חשוב להגיש את התביעה לבית דין לעבודה תוך שנה מהיום שבו השכר לא שולם, או תוך 60 ימים, מהיום שבו קיבל העובד את השכר המולן, מאחר שהזכות לפיצויים מתיישנת אם התביעה לא הוגשה בזמן. במקרה שהמעסיק הלין את השכר במשך שלוש פעמים או יותר, בתקופה של 12 חודשים רצופים תוך שלוש שנים, תקופת ההתיישנות להגשת התביעה היא עד שלוש שנים.

פיצויי הלנת שכר מוגדלים ניתנים במקרים מסוימים, שבהם נקבע כי העיכוב בשכר לא בוצע בתום לב של המעסיק וכתוצאה מכך העובד נפגע באופן מוחשי ומהותי. בית הדין בוחן הן את הנזק שנגרם לעובד והן את היקף הנזק שייגרם למעסיק בגין פסיקת הפיצויים וכיצד התשלום ישפיע על עובדים אחרים בעסק.

יחד עם זאת ישנם מקרים שבהם בית הדין עשוי לפסוק פיצויים מופחתים, או לקבוע כי לא חלה הלנת שכר. כמו למשל במקרה שהשכר לא שולם בשל מחלוקת בין המעסיק לעובד לגבי גובה המשכורת, או המשך ההעסקה. כמו כן, בית הדין יכול לדחות את התביעה במקרה שהשכר לא שולם עקב טעות כנה, או בנסיבות שלמעסיק לא היתה שליטה עליהן.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

זירת היועצים בשיתוף אתר LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully