וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך החדשה והזולה לסגירת חובות בהוצאה לפועל

17.9.2015 / 13:36

התנאים להגשת בקשת הפטר בהוצאה לפועל שונים באופן משמעותי מאלו שבמסגרת הליכי פשיטת רגל. עוה"ד שי דנה, המתמחה בתחום פשיטות הרגל וההוצאה לפועל, מפרט מהן זכויותיהם של החייבים

בתאריך 6.9.15 נכנס לתוקפו תיקון חשוב בחוק ההוצאה לפועל. מדובר בהוראת שעה לשלוש שנים, העוסקת במתן הפטר (מחיקת חובות) ל"חייב מוגבל באמצעים" בהוצאה לפועל. הוראת השעה מתמקדת בחייבים שאינם יכולים לפרוע את חובם והליכי הגבייה נגדם חסרי תועלת ממשית. ההוראה קובעת כי רשם ההוצאה לפועל מוסמך למחוק את חובם של החייבים אשר עומדים בתנאים שנקבעו בחוק.

התנאים להגשת הבקשה:
1. מגיש בקשת ההפטר הוכרז על ידי רשם ההוצאה לפועל כ"חייב מוגבל באמצעים" והוא "חייב מוגבל באמצעים" גם בעת הגשת הבקשה, וגם בארבע השנים שלפני הגשתה.
2. סך כל חובותיו של החייב בעת הגשת הבקשה אינו עולה על 800,000 שקלים (כולל חובות של נושים שלא פתחו תיק הוצאה לפועל).
3. אין לחייב נכסים בעלי ערך, למעט משכורת או הכנסה אחרת שהוא זכאי לה.
4. החייב עמד בצו התשלומים שנקבע לו בתיק ההוצאה לפועל בשלוש השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה (לתנאי זה יש חריג: רשם ההוצאה לפועל רשאי לתת הפטר גם אם לא עמד בצו התשלומים, מהסיבה שחלה הרעה של ממש במצבו הכלכלי או בגלל נסיבות חריגות אחרות).
5. אין בקשת פשיטת רגל התלויה ועומדת כנגד מגיש הבקשה.
תנאי נוסף הוא שבחמש השנים שלפני הגשת הבקשה, לא ניתן כנגדו צו כינוס בפשיטת רגל ולא נדחתה בקשתו לצו כזה, הוא לא הוכרז פושט רגל, לא נדחתה בקשתו לפשיטת רגל ולא ניתן לו צו הפטר בפשיטת רגל.

שיקול הדעת של רשם ההוצאה לפועל:
חשוב לציין כי עמידה בתנאים שצוינו עדיין אינה מקנה הפטר, וההחלטה אם לתת הפטר או לא, נתונה לשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל. לרשם נתון שיקול דעת נרחב בכל הנוגע לבקשות ההפטר ובמקרים בהם שוכנע, כי מתן הפטר יגרום לפגיעה משמעותית באחד הנושים (לדוגמה: גובה החוב לאותו נושה עולה על 400,000 שקלים), בקשת ההפטר תידחה.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא כל החובות יימחקו/ShutterStock

הדיון וההחלטה בבקשה: הדיון והבירור בבקשות הפטר בהוצאה לפועל אמור להתבצע בתוך פרק זמן יחסית קצר: לאחר שהרשם קבע כי מגיש הבקשה עומד בתנאים, יפורסם דבר הגשת הבקשה ובתוך 10 ימים תודיע לשכת ההוצאה לפועל על דבר הגשת הבקשה לנושים שצוינו בבקשה.

לנושים ניתן פרק זמן של 3 חודשים לשם הגשת התנגדותם לבקשה (החוק קובע חריג, המאפשר לרשויות המס לבקש הארכה של התקופה כדי להגיש את התנגדותן לבקשה). אם הוגשו התנגדויות יקיים רשם ההוצאה לפועל דיון, שאליו יזומנו מגיש הבקשה והנושים ולאחר מכן ייתן החלטה סופית בבקשה.

משלוח הודעות לחייבים:
הוראת השעה מחייבת את רשות האכיפה והגבייה לשלוח לכל חייב אשר עומד ב-2 התנאים הראשונים שפורטו למעלה, הודעה בדבר האפשרות הנתונה לו להגיש בקשת הפטר בהוצאה לפועל. בכל מקרה שבו סבור החייב שהוא עומד בתנאים, אך טרם קיבל הודעה כזו, מומלץ לבצע בדיקה ראשונית לזכאות להגשת הבקשה אצל עו"ד המתמחה בתחום או אצל רשות האכיפה והגבייה (באתר או במרכז המידע).

נכסי החייב:
ללשכת ההוצאה לפועל קיימת סמכות לקבל מידע רב ומגוון לגבי מגיש הבקשה, ואם יתגלה כי בעת הגשת הבקשה יש בידיו נכס משמעותי או שהוא עתיד או זכאי לקבל לידיו נכס כזה (למשל: מגיע לו נכס בירושה), סביר שבקשתו תדחה.

לא כל החובות יימחקו:
קיימים חובות מסוימים אשר לגביהם לא ניתן כלל לקבל הפטר (למשל: חוב מזונות, חוב משכנתא או חוב לרשויות המס) - חובות אלו לא יימחקו, גם אם הבקשה תתקבל. אדם שהגיש בקשת הפטר אך לאחר מכן המשיך לצבור חובות נוספים, מקטין את הסיכויים לקבלת הבקשה ע"י הרשם.

היכן מגישים:
את בקשת ההפטר ניתן להגיש רק באחת מתוך שש לשכות הוצאה לפועל שנקבעו - ירושלים, קריות, באר שבע, נצרת, ת"א, נתניה.

תוקף הוראת השעה:
בשלב זה. תוקף הוראה השעה הינו מ- 6.9.15 ולמשך שלוש שנים (כולל חייב שהגיש בקשת הפטר, לפני תום 3 השנים). בכל מקרה, קיימת חשיבות גדולה להיוועצות מקצועית ולתכנון מקדים ונכון של התנהלות החייב, כדי להגדיל את הסיכויים שהבקשה תתקבל.

הכתבה מאת עורך דין שי דנה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

זירת היועצים בשיתוף עו"ד שי דנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully