וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חוקי התעבורה חלים על רוכבי אופניים ואופניים חשמליים?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד עמית כהן

24.9.2015 / 11:40

האם לרוכב אופניים מותר לנהוג בשכרות? האם הוא חייב לציית לרמזור שדולק בו אור אדום? עורך הדין עמית כהן מסביר בכתבה הבאה

אופניים. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

בשנים האחרונות הפכו האופניים חשמליים והאופניים ללא מנוע עזר חשמלי לסוג של כלי תחבורה המשמש מגוון רחב של אוכלוסיות וגילים בארץ. יותר ויותר אנשים רכשו לעצמם ולילדיהם אופניים חשמליים.

היתרונות ברכיבה רבים, כך למשל: אופניים חשמליים חוסכים הוצאה קבוע של דלק, אין צורך בביטוח רכב, לא צריך לשלם עבור רישיון הרכב, אין צורך בטסט בכל שנה, אין טיפולים יקרים במוסך, היכולת להגיע ממקום למקום מהירה, במקומות מסוימים אף יותר מהירה מהתחבורה ציבורית בארץ, והם מזהמים פחות את האוויר. החסרונות באופניים שהם כלי רכב מסוכן לרוכב עצמו, לעוברי הדרך המצויים על המדרכות וכלי הרכב שנוסעים לצדו בכביש.

לא פעם אנו רואים תכניות טלוויזיה שעוסקות במסוכנות הרבה ברכיבה על אופניים, פרסומים בפייסבוק ובהם מראים רופאים בחדרי מיון המקבלים הולכי רגל שנפגעים מאופניים ורוכבי אופניים שנפגעים מתאונות דרכים עם כלי רכב אחרים על הכביש.

לפנייה ישירה לעו"ד עמית כהן לחץ/י כאן

כנראה שעד עכשיו לא חידשתי לכם דבר, וכנראה שכל אדם בר דעת יודע את מה שכתבתי. נשאלת השאלה האם כל רוכב אופניים יוכל לענות לשאלה הבאה, האם לרוכב אופניים מותר לנהוג בשכרות? האם הוא חייב לציית לרמזור שדולק בו האור האדום? בכל זאת, ישנה נקודה נוספת שאותה רוכבי האופניים כנראה צריכים לדעת היטב, רוכבי האופניים מחויבים לציית לפקודת התעבורה ותקנותיה.

בפקודת התעבורה מוגדר המונח "רכב" בשפה ברורה ביותר:
"רכב הנע בכוח מכני או הנגרר על ידי רכב או על ידי בהמה, וכן מכונה או מתקן הנעים או הנגררים כאמור, לרבות אופניים ותלת- אופן, ...." כלומר אופניים הם כלי רכב לכל דבר על פי החוק.

ישנה הגדרה נוספת בפקודת התעבורה שנקראת "רכב מנועי" - " רכב המונע בכוח מכני מכל צורה שהיא, ולרבות תלת אופנוע ואופנוע עם רכב צדי או עם גרור או בלעדיהם ולמעט רכב הנגרר על ידי רכב מנועי".

עכשיו ההגדרות קצת מבלבלות. האם אופניים הם כלי רכב או כלי רכב מנועי או שניהם? האם צריך רישיון נהיגה לאופניים? איזו הגדרה היא הנכונה ביותר. המחוקק עשה הבחנה בין שתי ההגדרות: "רכב" ו - "רכב מנועי".

בסעיף 10 לפקודת התעבורה קבע המחוקק כי אדם לא ינהג ברכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף. לעומת זאת, שר התחבורה פטר אופניים שמותקן עליהם מתקן עזר המופעל מסוללות מחובת רישוי ומחובה להחזיק רישיון נהיגה על פי סעיף 10 לפקודה.

שר התחבורה פטר את רוכבי האופניים מלהחזיק ברישיון נהיגה לאופניים, האופניים אינם נכללות בגדר המונח "רכב מנועי" לפי הפקודה. אופניים על פי החוק הם בגדרה של המונח "רכב".

גם בפקודה וגם בתקנות ישנן דוגמאות נוספות שניתן להבין מהן שהמחוקק עשה הפרדה מוחלטת בהגדרה בין כלי "רכב" לכלי "רכב מנועי".

סעיף 54 לתקנות התעבורה העוסקת במהירות מירבית המותרת בכבישים אינה חלה על רוכבי אופניים. הסיבה לכך היא שצמד המילים "רכב מנועי" נכלל בסעיף בצורה מפורשת.
לעומת זאת, תקנה נוספת שעוסקת במהירות סבירה, סעיף 51 לתקנות התעבורה, קובעת: "לא ינהג אדם אלא במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי בדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב." סעיף זה חל על רוכבי אופניים ולכן עליהם לנסוע במהירות סבירה.
ישנם סעיפים בפקודה ובתקנות המתייחסים לרוכבי אופניים בלבד, לדוגמא: סעיף 60 (ב) לתקנות התעבורה האופניים הוחרגו במפורש מהמונח רכב, ונאמר כי רוכב אופניים בהרמת הזרוע הימנית בקו אופקי ובניצב לכיוון הנסיעה יאותת על כוונתו לפנות ימינה. ישנם עוד סעיפים בפקודה ובתקנות שעושים את ההפרדה בין שני המונחים.

האם ניתן להרשיע נהג אופניים חשמליים בעבירת נהיגה בשכרות?

סעיף 62 (3) לפקודה עוסק בנהיגה בשכרות, קובע כך: "הוא שיכור בהיותו נוהג ברכב.. " , אפשר להבין שהמחוקק כלל את רוכבי האופניים והאיסור על נהיגה בשכרות חלה גם עליהם. סוגיה זו דנה בבית משפט לתעבורה בתל אביב, וכבד' השופט ישראל ויטלסון קבע שרוכב שנוהג תחת השפעת משקאות משכרים ניתן להרשיעו בעבירת נהיגה בשכרות, והנהג הורשע.
רבים מרוכבי האופניים נוסעים על הכבישים ולצערי חלקם אינו מציית כלל לכללי התנועה, תמרורים ורמזורים בצמתים. אחד מפסקי הדין שעסקו בזה הוא בבית המשפט לתעבורה בתל אביב, רוכב אופניים שלא ציית לאור אדום ברמזור וגרם לתאונת דרכים.

שופטת ביהמ"ש לתעבורה בתל אביב כבוד השופטת דלית ורד, קבעה שעל רוכב האופניים חלה החובה לעצור ולשמע להוראות הרמזור. במקרה זה רוכב האופניים לא ציית לאור האדום ברמזור וגרם לתאונת דרכים שבה נפגע הנאשם וכלי רכב נוספים ניזוקו. רוכב האופניים הורשע באי ציות לאור אדום ונהיגה בקלות ראש.

לאור זאת חשוב לדעת, נהגים שנשלל להם רישיון הנהיגה לרכב בבית המשפט או על ידי משרד הרישוי, רוכשים אופנים חשמליים כדי שישמש אותם כתחליף לרכב שלהם. בתי המשפט לתעבורה מטילים מספר תנאים על הנאשם לתקופה של 3 שנים. זה יכול להיות פסילה של רישיון הנהיגה או מאסר על תנאי.

אם נפסלת בעבר על ידי ביהמ"ש לתעבורה והתנאים האלה מופיעים בפסק הדין והם תקפים וניתן להפעיל אותם, אליכם להישמר מאד גם כאשר אתם רוכבים על אופניים חשמליים ואופניים רגילים.

הכתבה מאת עו"ד עמית כהן בשיתוף ובאדיבות אתר עורכי דין LawGuide

תוכן מאמר זה נועד למתן אינפורמציה בלבד, הוא אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי הניתן על ידי עורך דין.

  • עוד באותו נושא:
  • אופניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully